Неделя 1-я Великого поста — Торжества Православия


ГлавнаяТриодьНеделя 1-я Великого поста

ВечерняУтреняЛитургия

Неделя первая святаго поста, в нюже Православие воспоминается


На Утрени,

на Бог Господь, тропарь воскресен, дважды. Глас 5.

Собезначальное Слово Отцу и Духови, от Девы рождшееся на спасение наше, воспоим вернии и поклонимся: яко благоволи плотию взыти на Крест, и смерть претерпети, и воскресити умершия славным Воскресением Своим.

Слава, настоящий, глас 2:

Пречистому образу Твоему покланяемся Благий, просяще прощения прегрешений наших Христе Боже: волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест, да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. Тем благодарственно вопием Ти: радости исполнил еси вся Спасе наш, пришедый спасти мир.

И ныне: Вся паче смысла, вся преславная Твоя Богородице таинства, чистоте запечатанной, и девству храниму, Мати позналася еси неложна, Бога рождши истиннаго: Того моли спастися душам нашим.

И обычное стихословие: и прочее последование.

По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 5:

Крест Господень похвалим, погребение святое песньми почтим, и Воскресение Его препрославим: яко совозстави мертвыя от гроб яко Бог, пленив смерти державу, и крепость диаволю, и сущим во аде свет возсия.

Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

Господи мертв нареклся еси, умертвивый смерть, во гробе положился еси, истощивый гробы: горе воини гроба стрежаху, доле от века мертвыя воскресил еси. Всесильне и непостижиме Господи, слава Тебе.

Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся святая горо и богопроходная, радуйся одушевленная купино и неопалимая. Радуйся едина к Богу мирови мосте, преводяй мертвыя к вечному животу. Радуйся нетленная Отроковице, неискусомужно рождшая Спасение душ наших.

По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 5:

Господи, по тридневнем Твоем Воскресении, и апостолов поклонении, Петр вопияше Ти: жены дерзновение прияша, аз же убояхся. Разбойник богословяше, аз же отвергохся. Убо призовеши ли мя прочее ученика быти? или паки покажеши мя ловца глубиннаго? Но кающася приими мя Боже, и спаси мя.

Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

Господи, посреде осужденных пригвоздиша Тя беззаконнии, и копием ребро Твое прободоша, о Милостиве! Погребение же приял еси, разрушивый адова врата, и воскресл еси тридневно. Притекоша жены видети Тя, и возвестиша апостолом востание: превозносимый Спасе, Егоже поют ангели, благословенный Господи, слава Тебе.

Слава, и ныне, Богородичен: Неискусобрачная Невесто Богородительнице, Яже Евину печаль радостотворившая, воспеваем вернии и покланяемся Тебе, яко возвела еси нас от древния клятвы: и ныне моли непрестанно, Всепетая, Пресвятая, во еже спастися нам.

Ипакои, глас 5:

Ангельским зраком ум смущающа, и Божественным востанием душею просвещаемы, мироносицы апостолом благовествоваху: возвестите во языцех Воскресение, Господу содействующу чудесы, подающему нам велию милость.

Степенна, глас 5. Антифон 1.

Ихже стихи повторяюще поем:

Внегда скорбети мне, давидски пою Тебе Спасе мой: избави душу мою от языка льстиваго.

Пустынным живот блажен есть, божественным рачением воскриляющимся.

Слава: Святым Духом одержатся вся, видимая же с невидимыми: самодержавен бо сый, Троицы Един есть неложно.

И ныне, тойже.

Антифон 2:

На горы душе, воздвигнемся, гряди тамо, отнюдуже помощь идет.

Десная Твоя рука, и мене Христе касающися, от лести всякия да сохранит.

Слава: Святому Духу богословяще рцем: Ты еси Бог, Живот, рачение, свет, ум: Ты благостыня, Ты царствуеши во веки.

И ныне, тойже.

Антифон 3:

О рекших мне: во дворы внидем Господня: радости многия исполнен быв, молитвы возсылаю.

В дому Давидове страшная совершаются: огнь бо тамо паля всяк срамный ум.

Слава: Святому Духу живоначальное достоинство, от Негоже всякое животно одушевляется, яко во Отце, купно же и Слове.

И ныне, тойже.

Прокимен, глас 5: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, яко Ты царствуеши во веки. Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим.

Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его:

Евангелие воскресно 5, от Луки, зачало 113. [Лк. 24, 12 – 35.]

Во время оно, Петр же востав тече ко гробу, и приник виде ризы едины лежаща: и отыде, в себе дивяся бывшему.

Во время оно, Петр, встав, побежал ко гробу и, наклонившись, увидел только пелены лежащие, и пошел назад, дивясь сам в себе происшедшему.

И се два от них беста идуща в тойже день в весь, отстоящу стадий шестьдесят от Иерусалима, ейже имя Еммаус:

В тот же день двое из них шли в селение, отстоящее стадий на шестьдесят от Иерусалима, называемое Эммаус;

И та беседоваста к себе о всех сих приключшихся.

И разговаривали между собою о всех сих событиях.

И бысть беседующема има и совопрошающемася, и Сам Иисус приближився идяше с нима:

И когда они разговаривали и рассуждали между собою, и Сам Иисус, приблизившись, пошел с ними.

Очи же ею держастеся, да Его не познаета.

Но глаза их были удержаны, так что они не узнали Его.

Рече же к нима: что суть словеса сия, о нихже стязаетася к себе идуща, и еста дряхла?

Он же сказал им: о чем это вы, идя, рассуждаете между собою, и отчего вы печальны?

Отвещав же един, емуже имя Клеопа, рече к Нему: Ты ли един пришлец еси во Иерусалим, и не уведел еси бывших в нем во дни сия?

Один из них, именем Клеопа, сказал Ему в ответ: неужели Ты один из пришедших в Иерусалим не знаешь о происшедшем в нем в эти дни?

И рече има: киих? Она же реста Ему: яже о Иисусе Назарянине, Иже бысть муж пророк, силен делом и словом пред Богом и всеми людьми:

И сказал им: о чем? Они сказали Ему: что было с Иисусом Назарянином, Который был пророк, сильный в деле и слове пред Богом и всем народом;

Како предаша Его архиереи и князи наши на осуждение смерти, и распяша Его:

Как предали Его первосвященники и начальники наши для осуждения на смерть и распяли Его.

Мы же надеяхомся, яко Сей есть хотя избавити Израиля: но и над всеми сими, третий сей день есть днесь, отнелиже сия быша.

А мы надеялись было, что Он есть Тот, Который должен избавить Израиля; но со всем тем, уже третий день ныне, как это произошло.

Но и жены некия от нас ужасиша ны, бывшия рано у гроба:

Но и некоторые женщины из наших изумили нас: они были рано у гроба

И не обретша телесе Его, приидоша, глаголюща, яко и явление ангел видеша, иже глаголют Его жива.

И не нашли тела Его и, придя, сказывали, что они видели и явление ангелов, которые говорят, что Он жив.

И идоша нецыи от нас ко гробу, и обретоша тако, якоже и жены реша: Самаго же не видеша.

И пошли некоторые из наших ко гробу и нашли так, как и женщины говорили, но Его не видели.

И Той рече к нима: о несмысленная и косная сердцем, еже веровати о всех, яже глаголаша пророцы:

Тогда Он сказал им: о, несмысленные и медлительные сердцем, чтобы веровать всему, что предсказывали пророки!

Не сия ли подобаше пострадати Христу и внити в славу Свою?

Не так ли надлежало пострадать Христу и войти в славу Свою?

И начен от Моисеа и от всех пророк, сказаше има от всех Писаний яже о Нем.

И, начав от Моисея, из всех пророков изъяснял им сказанное о Нем во всем Писании.

И приближишася в весь, в нюже идяста: и Той творяшеся далечайше ити.

И приблизились они к тому селению, в которое шли; и Он показывал им вид, что хочет идти далее.

И нуждаста Его, глаголюща: облязи с нама, яко к вечеру есть, и приклонился есть день. И вниде с нима облещи.

Но они удерживали Его, говоря: останься с нами, потому что день уже склонился к вечеру. И Он вошел и остался с ними.

И бысть яко возлеже с нима, и приим хлеб благослови, и преломив даяше има:

И когда Он возлежал с ними, то, взяв хлеб, благословил, преломил и подал им.

Онема же отверзостеся очи, и познаста Его: и Той невидимь бысть има.

Тогда открылись у них глаза, и они узнали Его. Но Он стал невидим для них.

И рекоста к себе: не сердце ли наю горя бе в наю, егда глаголаше нама на пути и егда сказоваше нама Писания?

И они сказали друг другу: не горело ли в нас сердце наше, когда Он говорил нам на дороге и когда изъяснял нам Писание?

И воставша в той час, возвратистася во Иерусалим, и обретоста совокупленных единонадесяте и иже бяху с ними,

И, встав в тот же час, возвратились в Иерусалим и нашли вместе одиннадцать апостолов и бывших с ними,

Глаголющих, яко воистинну воста Господь и явися Симону.

Которые говорили, что Господь истинно воскрес и явился Симону.

И та поведаста, яже быша на пути, и яко познася има в преломлении хлеба.

И они рассказывали о происшедшем на пути, и как Он был узнан ими в преломлении хлеба.

Воскресение Христово видевше: Псалом 50: Помилуй мя Боже:

Слава: Покаяния отверзи ми двери: И ныне: На спасения стези: Помилуй мя Боже: Множества содеянных мною лютых:

Спаси Боже люди Твоя:

И возглас: Милостию и щедротами и человеколюбием:

Каноны: воскресный на 4, Крестовоскресный на 2, и Богородицы на 2, и Триоди на 6.

Канон воскресен, глас 5:
Песнь 1.

Ирмос: Коня и всадника в море Чермное, сокрушаяй брани мышцею высокою, Христос истрясе: Израиля же спасе, победную песнь поюща.

Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему.

Тебе терноносный еврейский сонм, любве благодетелю к Тебе не сохрань матерния, Христе венча, родоначальника разрешающа терновное запрещение.

Воздвигл еси мя падшаго в ров, преклонься Жизнодавче, Безгрешне: и моея злосмрадныя тли Христе, претерпев неискушенно, Божественнаго существа миром мя облагоухал еси.

Богородичен: Разрешися клятва, печаль преста: Благословенная бо и Благодатная, верным радость возсия, благословение всем концем цветоносящи Христа.

Другий канон крестовоскресен.
Песнь 1, глас тойже.

Ирмос: Спасителю Богу:

Иже волею на Кресте пригвожденному плотию, и древняго от изречения древом {древняго осуждения иже древом} падшаго свобождшему, Тому единому воспоим: яко прославися.

Иже из гроба мертвецу воскресшу Христу, и падшаго совозставившу, и соседением Отеческим украсившему, Тому единому воспоим: яко прославися.

Ин канон Пресвятей Богородице [егоже краестрочие: Свет рождшая, просвети мя Дево.].
Песнь 1, глас тойже.

Ирмос: Коня и всадника в море Чермное:

Света всельшагося в Тя Пречистая, и просвещшаго мир лучами Божества, Христа моли, просветити вся поющия Тя, Мати Дево.

Яко украшаема добротою добродетелей Благодатная, добротворное благолепие лучею Духа, подъяла еси Всечистая, всяческая удобрившаго.

Творение господина Феофана, егоже краестрочие: Днесь благочестия Богосветлая прииде заря. Глас 4.
Песнь 1.

Ирмос: Моря чермную:

Плещуще с веселием днесь вернии возопиим: коль чудна дела Твоя Христе, и велика сила, наше единомыслие и согласие соделавый!

День радостный богомудреннии приидите совершим, ныне небо и земля веселится, и ангелов чини, и человеков собрания изрядно празднующе.

Превелие благодеяние видяще, руками восплещим: разстоящияся уды Христовы, совокуплены во единство, и Бога похвалим мир подавшаго.

Дашася Церкви днесь победительная, Богодвижным мановением и советом, Михаила же и Феодоры, благочестно веру содержащих царей наших.

Богородичен: Оружия злочестивых исчезоша яве ересей: храм бо Твой Пречистая Чистая, во образех украшаемый всеблаголепно зряще, ныне всесвященно радуемся.

Катавасиа: Моря чермную пучину невлажными стопами древний пешешествовав Израиль, крестообразныма Моисеовыма рукама, Амаликову силу в пустыни победил есть.

Песнь 3.

Ирмос: Водрузивый на ничесомже землю повелением Твоим, и повесивый неодержимо тяготеющую, на недвижимем, Христе, камени заповедей Твоих, Церковь Твою утверди, едине Блаже и Человеколюбче.

Желчь убо иже из камене мед ссавшии, в пустыни чудодействовавшему Тебе принесоша Христе: оцет же за манну воз благодеяние Ти воздаша отроцы Израилевы неблагодарнии.

Иже древле световидным облаком покрываеми, живот во гробе Христа положиша: но самовластно воскрес, всем верным подаде тайно осеняющее свыше Духа сияние.

Богородичен: Ты Мати Божия несочетанно родила еси, Иже о нетленна Отца возсиявшаго, кроме болезней матерних: темже Тя Богородицу, воплощенна бо родила еси Слова, православно проповедуем.

Ин.

Ирмос: Силою Креста Твоего Христе:

Воскресл еси от гроба Христе, тли смертныя избавль воспевающих Жизнодавче, вольное Твое распятие.

Помазати миром тело Твое мироносицы Христе тщахуся, и не обретша возвратишася, воспевающя Твое востание.

Ин.

Ирмос: Водрузивый на ничесомже:

Лествица, еюже к нам сниде Вышний, истлевшее естество исправити, Ты явственно Чистая, всем ныне видена была еси, Тобою бо Преблагий мирови беседовати {причаститися} благоволи.

Еже древле предуставленное Дево таинство, и прежде век провидимое вся ведущему Богу, летом ныне напоследок в ложеснах Твоих Всенепорочная, конец прием явися.

Ин.

Ирмос: Веселится о Тебе:

Не ктому нечестивых еретиков ныне бровь вземлется: Божия бо сила православие удержала есть.

Облацы пророчестии, животворящую с небесе днесь росу нам да кропят, на востание веры.

Благогласно тайныя апостолов Христовых трубы, паче естества да вопиют, честных образов исправление.

Воспоим Христа, показавшаго нам царицу благочестивую, христолюбивую, с Боговенчанною отраслию.

Богородичен: Селение Твое священное достигше вернии, Пречистая, световидною благодатию ныне озаритися, молимся.

Катавасиа: Веселится о Тебе Церковь Твоя Христе, зовущи: Ты моя крепость Господи, и прибежище, и утверждение.

Седален, глас 1.
Подобен: Л
ик ангельский:

Божественный Твой зрак, во образе образующе Христе, ясно вопием Рождество, чудеса неизглаголанная, вольное распятие. Отонудуже бесове отгонятся страхом, и злославнии в посуплении рыдают, яко сих сопричастницы.

Слава: Зраками пророков, апостолов видами, мучеников священных, и святых всех иконами, и изображеньми священно красуется: Жениха же мысленнаго и Невесты украшается умными красованьми, мати вышний Сион.

И ныне, Богородичен: Любовию Чистая, Твою святую икону почитающим, и Божию Тя истинную Матерь согласно возвещающим, и верно покланяющимся Ти, хранительница явилася еси, и державное предстательство, отвращающи всякое лютое далече сих, яко вся могущая.

Песнь 4.

Ирмос: Божественное Твое разумев истощание, прозорливо Аввакум, Христе, со трепетом вопияше Тебе: во спасение людей Твоих спасти помазанныя Твоя пришел еси.

Яже от Мерры горчайшия воды, яко во образе проначертая пречистый Крест Твой Блаже, греховное умерщвляющ вкушение, древом усладил еси.

Крест за древо разумное, за сладкую же пищу желчь, Спасе мой, приял еси, за тление же смерти кровь Твою Божественную излиял еси.

Богородичен: Кроме убо сочетания зачала еси нетленно во чреве, и без болезни родила еси, и по рождестве Дева, Бога плотию рождши, сохранилася еси.

Ин.

Ирмос: Услышах слух силы Креста:

Яко водрузися на земли на лобнем Крест, сокрушишася вереи и вратницы вечнии, и возопиша: слава силе Твоей Господи.

Яко сниде Спас к связанным яко мертв, совоскресоша с Ним иже от века умершии, и возопиша: слава силе Твоей Господи.

Ин.

Ирмос: Божественное Твое:

Сердцем и умом, душею же и усты исповедую всеблагочестно Тя Богородицу воистинну, Чистая, спасения плод объемля, и спасаюся Дево, молитвами Твоими.

Создавый от не сущих всяческая, от Тебе Чистыя создатися яко Благодетель благоволи, на спасение верою и любовию Тя поющих, Всенепорочная.

Ин.

Ирмос: Вознесена Тя:

Наитием Божественным Утешителя, Твой храм освяти, и пришествием Сего еретическую прелесть отжени, Слове Божий многомилостиве.

Нужднейшаго избавивый злочестия Твоя люди, покажи благочестия ревностию разжжены, и верою взывающия: слава силе Твоей Господи.

Священнообразными изображеньми, образов Христовых зряще и Богородицы, сияющая Божественная селения, священнолепно радуемся.

Царица по обоему украшена, истиннаго возжелевши Христова Царства, Сего написа образ пречистый, и святых изображения.

Богородичен: Воплощенна родивши Божественнаго Слова, Боголепное освящение Благодатная, Сего показала еси: темже Твой храм световидный обновляем.

Катавасиа: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, солнце праведное, ста в чине своем, достойно взывающи: слава силе Твоей Господи.

Песнь 5.

Ирмос: Одеяйся светом яко ризою, к Тебе утренюю, и Тебе зову: душу мою просвети омраченную Христе, яко един благоутробен.

Иже славы Господь в неславне зраце, на Древе обезчещен волею висит, о божественней мне славе несказанно промышляя.

Ты мя преоблекл еси в нетление, Христе, тли смертныя неистленно плотию вкуш, и возсияв из гроба тридневен.

Богородичен: Ты правду же и избавление нам рождши Христа без семене, свободно содеяла еси от клятвы Богородице, естество праотца.

Ин.

Ирмос: Утренююще вопием Ти:

Простерл еси длани Спасе наш на Древе, вся призывая к Себе, яко Человеколюбец.

Пленил еси ад Спасе мой Твоим погребением, и Твоим Воскресением радости вся исполнил еси.

Ин.

Ирмос: Одеяйся светом:

Вси пророцы Тя яве предвозвестиша хотящую быти Божию Матерь, Богородице Чистая: едина бо обрелася еси чистая, совершенна Непорочная.

Светел облак Тя животныя воды, нам тучу нетления Христа одождивший отчаянным, Чистая, познаваем.

Ин.

Ирмос: Ты Господи мой:

Положи Господи Твоей Церкви утверждение, непреклонней пребыти в век века от смятений ересей.

Во всю землю светлость возсия свыше, даннаго верным веселия, и Божественнаго заступления.

Едине Благий, и источниче благости, Ты возвыси православных рог, чтущих образ Твой.

Свет незаходимый нам благочестия возсия, велением Богодухновенным верных пастырей, и манием Богомудрым.

Богородичен: Обнови нам древнее благолепие, Пречистая Богомати, и дом Твой сей освяти Твоею благодатию.

Катавасиа: Ты Господи мой, Свет в мир пришел еси. Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения, верою воспевающих Тя.

Песнь 6.

Ирмос: Неистовствующееся бурею душетленною, Владыко Христе, страстей море укроти, и от тли возведи мя яко благоутробен.

В тление поползся родоначальник, Владыко Христе, преслушаннаго брашна вкуш, и к животу возведен бысть страстию Твоею.

Живот низшел еси ко аду, Владыко Христе, и тление растлевшему быв, тлением источил еси воскресение.

Богородичен: Дева роди, и рождши пребысть чиста, на руку носящаго всяческая, яко воистинну Дева Мати понесшая.

Ин.

Ирмос: Обыде мя бездна:

Простерл еси длани Твои, собирая далече расточенная язык Твоих собрания, Христе Боже наш, живоносным Крестом Твоим, яко Человеколюбец.

Пленил еси смерть, и врата адова сокрушил еси, Адам же связанный разрешен быв, вопияше Тебе: спасе мя десница Твоя Господи.

Ин.

Ирмос: Неистовствующееся бурею:

Иже всему виновный, и еже быти всем подавый, яко виновну имяше воплощаемь, еже по нам, Тя Богомати Всенепорочная.

Исцелений Владычице, душепитательный точащий источник верно притекающим к покрову Твоему благославному, вемы Тя Всенепорочная.

Ин.

Ирмос: Пожру Ти:

Пишется и почитается верно покланяемый образ Владыки, и приемлет паки Церковь дерзновение, благочестно Спаса прославляющи.

Обнажается сетования, и тьмы ересей Христова Церковь, и носит ризу веселия, и Божественною и светоносною покрывается благодатию.

Благославия древняго осияния получи православных собор, Феодоры мановением царицы, и ея сына благочестиваго Михаила самодержца.

Богородичен: Древле свидения повелевый быти скинии: яко в скинии словесней, в Тебе живет Един Препрославленный, прославляяй храм Твой Дево чудесы.

Катавасиа: Пожру Ти со гласом хваления Господи, Церковь вопиет Ти, от бесовския крове очищшися, ради милости от ребр Твоих истекшею кровию.

Кондак, глас 2. Самогласен:

Неописанное Слово Отчее, из Тебе Богородице описася воплощаемь: и оскверншийся образ в древнее вообразив, Божественною добротою смеси. Но исповедающе спасение, делом и словом, сие воображаем.

Икос: Сие смотрения таинство, древле пророцы Боговидно вдохновени бывше, нас ради в концы веков достигших предвозвестиша, получивше сего сияния. Разум убо Божественный от него вземше, Единаго Господа Бога знаем, в триех Ипостасех покланяемаго: и Тому единому служаще, едину веру, и едино крещение имуще, во Христа облекохомся: но исповедающе спасение, делом и словом, сие воображаем.

Синаксарь. Стихи:

Нелепотно изметаемы иконы:

Радуюся лепотно покланяемы видя:

В сий день, в Неделю первую святых постов православия, сиречь возставление святых и честных икон, Церковь Христова праздновати прият, бывшее от Михаила и Феодоры святыя и блаженнейшия царицы, и святаго Мефодиа, патриарха Константинопольскаго, бысть же сице: Льву Исавру из ослятогонения, и свинопаственнаго жития, скиптры царствия удержавшу по Божию попущению. Во святых Герман тогда кормила церковная объем, абие призывается от онаго, и слышит: яко мне мнится владыко, святым иконам ничтоже разнствовати от идолов, повели убо елико скоро извести сия от среды. Аще истиннии суть святых зрацы, но вышше да повесятся, да не со грехи валяющеся, сия всегда оскверняем целующе. Патриарх же толикия мерзости царя отвращаше, не ты ли, глаголя, о царю, бесновати убо некоему некогда на святыя иконы слышим, Конону же быти его проименованию? Он же, но аз, глаголет еще младенец сый нарицахся. Не повинующуся же убо послушати его патриарху, изгна его, и единомудренна себе возпоставляет Анастасиа: и тако тогда со святыми иконами брань нача являти. Глаголется же, евреем прежде таковую ненависть ему подложити, от некоего волшебства предрекшим на царство возведение, внегда убог сый, с ними ослятогонением жити веществоваше. Оному же зле житие отторгшу, из онаго суровейший скимен, Копроним Константин, начальства, наипаче же на святыя иконы беснования преемник бывает. И что подобает глаголати, елика и якова и сей беззаконный содела, но обаче и оному студнейше скончавшуся. От хазары сын онаго на царство поставляется, понеже и той еже жити зле измери. Ирина и Константин начальства наследницы бывают. Сии от Тарасиа святейшаго патриарха наставляеми, седьмый собор собирают, и святыя иконы паки Христова Церковь приемлет: сим же царство отложшим, от Геника Никифор возводится. Таже Ставрикий, посем Михаил Рагкавей, Божественныя иконы чтуще. Михаила зверовидный Лев Арменин преемлет: иже от монаха некоего затворника, и злочестиваго, лестию растлевся, второе иконоборство воздвизает: и паки безлепотна Божия Церковь показуется. Сего Аморрей преемлет Михаил: тогоже паки сын Феофил, на иконы неистовство, прочия во вторых полагающе. Сей убо Феофил многия от святых отец томлением и мукам различным предав, о иконах честных, правду тогда наипаче усвояше, яко взыскаше: аще кто есть во граде, крамолю другому бываемь, ни единаго на многи дни, яко глаголют, обрести. И дванадесяте лет самодовольствовав, и чревным недугом объят быв, расторгнутися хотяше от живота: уста его презельно отверзошася, якоже и самем утробам внутренним явитися. Царица же Феодора болезненна о приключившемся бывши, едва ко сну обращается: и во сне виде Пречистую Богородицу, Младенца объемшу Превечнаго, обстоиму пресветлыми ангелы: Феофила же сея мужа от тех биема, и уничижаема. Яко убо отыде от нея сон, и Феофил мало в себе пришед, возопи: увы мне окаянному, святых ради икон биен есмь. Абие полагает верху его царица Богородичный образ, молящися Сей со слезами. Феофил убо сице имый, видев некоего от предстоящих носяща егколпий [нанедренник], похитив от него, облобызаше. И абие на иконы шатавшаяся уста, и безстудно зинувый гортань, в первый чин устрояшеся, и от содержащия беды и нужды преста и усну, быти исповедав добро святыя иконы почитати. Изнесши убо царица от своих ковчежцов святыя и честныя образы лобызати, и всею душею почитати Феофила устрояше. Помале убо исчезает от жития сего Феофил. Феодора же сущих во изгнаниих и в темницах всех воззвавши, свободне пребывати повеле. И низвергается убо от патриаршескаго престола Иоанн, иже и Аннис, волхвоначальник, и бесоначальник наипаче, нежели патриарх. Христов же исповедник Мефодий восходит на престол, многа пострадав прежде, и во гробе жив затворен бысть. Сим же тако имущим, посещение некое бывает Божественное Иоанникию великому, во Олимбовех горах обучевающемуся. Великий убо постник Арслакий пришед к нему глагола: Бог мя к тебе посла, яко да к преподобному мужу Исаии затворнику в Никомидию пришедше, от него научимся, елика суть любовна Богу, и прикладна его Церкви. И убо к преподобному Исаии пришедше, слышат от него: тако глаголет Господь, се приближися конец врагом Моего изображения, вы убо к царице Феодоре, но и к патриарху Мефодию шедше, рцыте сице: остави вся не священныя, и тако со ангелы жертву Мне принесеши, зрака Моего образ и Креста почитаяй. Сия услышавше, в Константинь град абие достигают, и реченная Мефодию патриарху, и избранным всем Божиим возвещают. Собравшеся же к царице преходят, и покорну сию во всех обретают: от отец бо бяше благочестива и Боголюбива. Абие убо царица Богородичный образ на выи обвешаемый изнесши, всем зрящим: лобзаше глаголющи: аще кто сим не покланяется, и не целует любезне, не служебне, не яко боги, но яко образы, первообразных ради любве: буди проклят. Они же велиею радостию возрадовашася. Противу же просит и сия от них, яко да бы моление о муже ея Феофиле сотворили. Они же веру ея видевше, аще и отрицающеся, обаче же повинуются. Ибо во святых Мефодий патриарх люди вся собрав, и причет весь и архиереи, в великую Божию церковь тамо приходят. В нихже бяху избраннии сии: из Олимба великий Иоанникий, и Арсаакий, Навкратий же, и ученицы Феодора Студита, и великаго села Феофан, и Феодор писаннии, и исповедницы: Михаил Святоградец, и Сиггел, и инии множайшии, моление всенощное к Богу сотворяют о Феофиле, всем молящимся со слезами, и протяженным молением: и сие во всю первую седмицу постов совершашеся, и самой царице Феодоре подобне с женами, и прочими людьми содевающи. Сим же сице имущим, Феодора царица о утре озаряющим пятка на сон обращшися, возмне обрестися у столпа крестнаго, и некоторыя с шумом проходити путь, различная мучительная орудия носящия виде: посреде же сих ведома связана и царя Феофила, созади связаныма рукама: сего же познавши, последоваше и та с ведущими. Егда же до медяных врат достигоша, виде преестественным видением, мужа некоего седяща пред образом Христовым, егоже противу Феофила поставиша: сего же ногам прикоснувшися царица, о царе моляшеся. Он же едва отверзл уста, велия твоя вера, жено, глаголет: разумей убо, яко слез ради твоих и веры, еще же и ради прошения и моления рабов Моих, и священников Моих, прощение даю мужу твоему Феофилу. Таже глаголет ведущим: разрешите его, и предадите жене его. Она же вземши сего, отступи веселящися и радующися: и абие ю сон остави. Сия убо Феодора царица виде. Патриарх же Мефодий, молитвам и молением бываемым о нем, хартию нову взем, написа в ней всех еретиков царей имена, вчинив и того Феофила, и под святою трапезою взем вся положи. О пятце же видит и той некоего ангела страшна великаго, входяща во храм, и к нему пришедша рещи, глаголется: услышася моление твое епископе, и прощение получи царь Феофил, не ктому убо прочее о сем стужай Божеству. Он же искушая, аще истинно есть видимое, от места своего сшед, и хартию взем, и развив, обрете, о Божиих судеб! заглажено от Бога всячески Феофилово имя. Сие уведевши царица, преобрадовася зело, и к патриарху посылает, вся люди собрати с честными кресты, и со святыми образы, в великую церковь: яко да утварь святых образов сей отдастся, и новое Божие чудо всем познано будет. И убо всем вскоре в церковь собравшимся со свещами, и царица с сыном прииде. И литии тамо бывшей, со святыми иконами, и Божественными и честными древесы крестными, и священным и Божественным Евангелием, даже и до глаголемаго поприща изыдоша, Господи помилуй, взывающе. И тако паки в церковь возвратившеся, Божественную Литургию совершиша. Возставленным святым и честным иконам от предреченных святых мужей, проповеданным убо благочестивым и православящим: противным же и нечествующим, и святых икон чести не приемлющим, отреченным, и преданным проклятию. И оттоле определиша сии святии исповедницы, летному сице сему священному торжеству бывати, да не когда и паки в тожде злочестие впадем. Неизменный Образе Отчий, молитвами святых Твоих исповедников, помилуй нас. Аминь.

Песнь 7.

Ирмос: Превозносимый отцев Господь пламень угаси, отроки ороси, согласно поющия: Боже, благословен еси.

Плотию обложься якоже на удице льщения, Божественною Твоею силою змия низвлекл еси возводя вопиющия: Боже, благословен еси.

Земли непроходное осуществовавый составление, во гробе покрывается плотию невместимый. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.

Богородичен: Едину убо Ипостась во двою естеству, Всенепорочная родила еси воплощеннаго Бога. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.

Ин.

Ирмос: В пещи огненней песнословцы:

Иже Древом крестным идольскую прелесть разрешивый, благословен Бог отец наших.

Воскресый из мертвых, и сущия во аде совоздвигнувый, благословен Бог отец наших.

Ин.

Ирмос: Превозносимый отцев:

Неопределенный пребыв непреложен, плоти по Ипостаси соединися, яко благоутробен, в Тебе Пресвятей: Иже един благословен Бог отец наших.

Невесту Тя Всенепорочную Богородице Владычице, согласно славим и престол Зиждителя Твоего. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.

Ин.

Ирмос: В пещи Авраамстии:

Да сликовствует церковней светлости любовию Божественною ангельское воинство, Богомудренно воспевающее: благословен еси в храме славы Твоея Господи.

Церковь перворожденных, и торжество радуется, зряще ныне божественныя люди, единомудренно воспевающия: благословен еси в храме славы Твоея Господи.

Избавлени прежде мрачныя ереси, манием Феодоры достолепныя царицы, воспеваем: благословен еси в храме славы Твоея Господи.

Богородичен: Паче вышних ликостояний, вознеслася еси Всечистая, едина бывши Мати Вседетеля. Радующеся убо взываем: благословенна Ты еси в женах, всенепорочная Владычице.

Катавасиа: В пещи Авраамстии отроцы персидстей, любовию благочестия паче, нежели пламенем опаляеми взываху: благословен еси в храме славы Твоея Господи.

Песнь 8.

Ирмос: Тебе Вседетелю, в пещи отроцы, всемирный лик сплетше пояху: дела всякая Господа пойте, и превозносите во вся веки.

Ты о вольней спасительныя страсти помолился еси чаши, якоже невольней: два хотения, двема бо по коемуждо носиши существома Христе, во веки.

Твоим вседетельным схождением, ад Христе, поруганный изблева вся, яже древле лестию умерщвленныя, Тебе превозносящия во вся веки.

Богородичен: Тя яже паче ума богомужне словом рождшую Господа, и девствующую, вся дела Дево благословим, и превозносим во вся веки.

Ин.

Ирмос: Из Отца прежде век:

Иже на Кресте волею длани простершаго, и узы смертныя разрушившаго Христа Бога, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.

Иже яко Жениха из гроба возсиявшаго Христа Бога, и мироносицам явльшагося, и радость тем провещавша, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.

Ин.

Ирмос: Тебе Вседетелю, в пещи:

Преста ныне яже праотчая печаль, радость приемши Ти Богоматерни. Темже непрестанно поем Тя Дево, и превозносим во вся веки.

Поет с нами безплотных собор, Дево Рождество Твое непостижимое, един лик составльше любовию, и превозносяще Его во веки.

Ин.

Ирмос: Руце распростер:

Законы Церкве отеческия сохраняюще, образы пишем, и лобзаим усты, и сердцем, и хотением Христовы, и Его святых, зовуще: благословите вся дела Господня Господа.

На первообразное яве образа, почесть и поклонение возносяще, чтим, Богоглаголивых учением последующе, и Христу верою зовем: благословите вся дела Господня Господа.

Ум озаривши просвещением Божественнаго Духа, честная царица, плоды Богомудренныя имущи, благолепие возлюби Церкве Христовы, и красоту, благословящи купно с верными Иисуса Богочеловека.

Богородичен: Лучами света умнаго, освещаемый Божественный дом Твой, осеняет ныне всех облаком Духа, и освящает верныя согласно поющия: благословите вся дела Господня Господа.

Катавасиа: Руце распростер Даниил, львов зияния в рове затче: огненную же силу угасиша, добродетелию препоясавшеся, благочестия рачители отроцы, взывающе: благословите вся дела Господня Господа.

Песнь 9.

Ирмос: Исаие ликуй, Дева име во чреве, и роди Сына Еммануила, Бога же и Человека, Восток имя Ему: Егоже величающе, Деву ублажаем.

Падшаго человека восприял еси Владыко Христе, из ложесн девических всему совокуплься, греху же ни единому причащься: всего от истления Ты свободил еси пречистыми Твоими страстьми.

Боготочною кровию истощенною Владыко Христе, от Твоих пречистых ребр и животворящих, жертва убо преста идольская, вся же земля Тебе хваления жертву приносит.

Богородичен: Не Бога безплотна, ниже паки человека проста произведе Чистая Отроковица, и Нескверная: но Человека совершенна, и неложно совершенна Бога. Егоже величаем со Отцем же и Духом.

Ин.

Ирмос: Тя паче ума:

Тебе Иже на Кресте страсть подъемшаго, и адову силу смертию сокрушившаго, вернии православно величаем.

Тебе из гроба тридневно воскресша, и ад пленившаго, и мир просветившаго, вернии единомудренно величаем.

Ин.

Ирмос: Исаие ликуй:

От чистых кровей Твоих усырися плоть преестественно всех Содетелю, единородному Сыну Родителеву, не от мужа, без семене же умна и одушевленна, Богородице Приснодево.

Обходимое уставила еси смерти неудержимое стремление, рождши плотию воистинну паче ума Жизнь вечную: ейже приложься усты горькими ад упразднися, Пресвятая Мати Дево.

Ин.

Ирмос: Камень нерукосечный:

Священнописаньми образов украшеную, зряще паки честную Церковь, со благоговением вси притецем и Богу возопиим: Тебе величаем Трисвятый.

Честь и славу стяжавши Церковь, Крест Твой и честныя иконы, и святых изображения, с веселием Владыко и радостию величает Тя.

Освети Божественною Твоею славою люди наши Щедрый, и ополченьми ангельскими, и всеоружествы сия огради, языков свирепство покаряя им Владыко.

Богородичен: Взятся праматере Евы осуждение Богородице, яко Ты всех Владыку несказанно Чистая родила еси: Егоже и ныне подобие на иконах целуем.

Катавасиа: Камень нерукосечный от несекомыя горы Тебе Дево, краеугольный отсечеся, Христос, совокупивый разстоящаяся естества. Тем веселящеся, Тя Богородице величаем.

Ексапостиларий утренний воскресный, единожды.

Живот и Путь, Христос воста из мертвых, Клеопе и Луце спутешествова, имаже и познася во Еммаусе, преломляя хлеб: еюже души и сердца горяща бяху, егда тема глаголаше на пути, и писания сказоваше, яже претерпе. С нимаже, воста, зовем, явися же и Петрови.

И настоящий.
Подобен: С
о ученики взыдем:

Взыграйте, восплещите, с веселием воспойте: коль чудная и странная Твоя Христе, вопиюще, дела! И кто возможет изрещи Спасе могутства, Тебе, наше единомыслие и согласие во едину соединившаго церковь?

Богородичен: Оружия ныне оскудеша враждебныя ереси, и память ея исчезе с шумом: храм бо Твой Всечистая всеблаголепно зряще, украшенный благодатьми честных икон, радости исполняемся вси.

На хвалитех стихиры воскресны, глас 5:

Стих: Сотворити в них суд написан, слава сия будет всем преподобным Его.

Господи, запечатану гробу от беззаконников, прошел еси из гроба, якоже родился еси от Богородицы: не уразумеша, како воплотился еси, безплотнии Твои ангели: не чувствоваша, когда воскресл еси, стрегущии Тя воини. Обоя бо запечатлестася испытующим, явишася же чудеса кланяющимся верою таинству: еже воспевающим, воздаждь нам радость и велию милость.

Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.

Господи, вереи вечныя сокрушив, и узы растерзав, от гроба воскресл еси, оставль Твоя погребальная, во свидетельство истиннаго тридневнаго Твоего погребения: и предварил еси в Галилеи, в пещере стрегомый. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.

Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.

Господи, жены текоша на гроб, видети Тя Христа нас ради пострадавшаго, и пришедша, обретоша ангела на камени седяща, страхом отвальшемся, и к ним возопи глаголя: воскресе Господь, рцыте учеником, яко воскресе от мертвых, спасаяй души наша.

Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.

Господи, якоже изшел еси от запечатаннаго гроба, тако вшел еси и дверем заключеным ко учеником Твоим, показуя им телесная страдания, яже подъял еси Спасе долготерпеливый: яко от семене Давидова язвы претерпел еси: яко Сын же Божий, мир свободил еси. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.

И анатолиев 1, глас тойже:

Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.

Господи Царю веков, и Творче всех, нас ради распятие и погребение плотию приимый, да нас от ада свободиши всех: Ты еси Бог наш, разве Тебе иного не вемы.

И Триоди подобны три, глас 4.
Подобен: Д
ал еси знамение:

Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.

В Тебе ныне радуется Церковь Человеколюбче Женисе и Создателе своем, сию волею Боголепною от идольския лести избавльшем, и Себе обручившем честною кровию, светло приемлющи священное возставление икон, и радующися Тя поет, и славит верно.

Стих: Исповемся Тебе Господи Боже мой, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

Плоти изображение Твое возставляюще, Господи, любезно лобызаем, великое таинство смотрения Твоего изъясняюще: не мнением бо, якоже глаголют богоборнии дети Манентовы, нам явился еси Человеколюбче, но истиною и естеством плоти, Тобою возводими к Твоей любви, и желанию.

Стих: Возвеселюся и возрадуюся о Тебе, пою имени Твоему, Вышний.

День радостный, и веселия исполненный явися днесь: светлость бо догмат истиннейших блистает, и сияет Церковь Христова украшена возставленьми икон святых ныне, и изображений сияньми, и единомыслие бывает верных Богопочтенное.

Таже глаголем стих, глас 6:

Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

И поем самогласен дне, глас 6:

Моисей во время воздержания закон прият, и люди привлече: Илиа постився небеса заключи: трие же отроцы Авраамстии, мучителя беззаконнующа пощением победиша. Имже и нас Спасе сподоби Воскресение улучити, сице вопиющих: Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.

Слава, паки тойже. И ныне: Преблагословенна еси Богородице:

Славословие великое. И отпуст.

Слава, и ныне, стихира евангельская, глас 5.

О премудрых судеб Твоих Христе! Како Петру убо плащаницами единеми дал еси разумети Твое Воскресение? Луце же и Клеопе спутьшествуя беседовал еси, и беседуяй не абие Себе являеши: темже и поносим бываеши, яко един пришельствуяй во Иерусалим, и не причащаяйся в конец совета их: но Иже вся к создания пользе строя, и яже о Тебе пророчествия открыл еси, и внегда благословити хлеб познался еси им, ихже и прежде того сердца к познанию Твоему распаластася: иже и учеником собранным уже ясно проповедаста Твое Воскресение, имже помилуй нас.

И час 1-й.

ВечерняУтреняЛитургия

 

Hosted by uCoz