|
|
В пяток первыя седмицы
См. также:
В субботу 1-й седмицы поста, на Утрени
В пяток вечера во светильничное,
по обычном стихословии, на Господи воззвах, поставим стихов 10, и поем стихиры, самогласен дне, дважды. Глас 5:
Приидите вернии, делаим во свете дела Божия, яко во дни благообразно ходим, всякое неправедное списание от себе ближняго отымем, не полагающе претыкания сему в соблазн. Оставим плоти сладострастие, возрастим души дарования, дадим требующим хлеб, и приступим Христу в покаянии вопиюще: Боже наш, помилуй нас.
Таже поем и четыре мученичны Октоиха, прилучившагося гласа.
Таже самогласны 4, святаго Феодора. Глас 2:
Приидите мучениколюбцы вси, духовно возвеселимся, и торжествуим: днесь бо предлагает трапезу тайную мученик Феодор, веселящую празднолюбцев нас, еже вопити к нему: радуйся страстотерпче непобедимый, прещения мучителей на земли разоривый. Радуйся, бренное твое тело за Христа отдавый мукам. Радуйся, в различных бедах, искусный воин явивыйся небеснаго воинства. Темже молим тя мучеников украшение, молися о душах наших.
Богодарованную благодать чудес твоих, мучениче Феодоре, всем простираеши, верою к тебе притекающим, еюже хвалим тя, глаголюще: плененныя избавляеши, исцеляеши болящия, нищия обогащаеши: и спасаеши плавающия, суетное течение удержаваеши рабов, и тщеты явление твориши украдающим страдальче, и воины наказуеши восхищения огребатися, младенцем даруеши милостивно прошения, теплый обретаешися предстатель творящим твою священную память. С нимиже и нас страдальче священнейший, воспевающим твое мучение, проси у Христа велию милость.
Дар Божий превышший показался еси мучениче Феодоре: зане и по кончине яко жив притекающим даеши прошения. Темже сыну восхищенну жены иногда, плененну иноверными воины, представши вдовица слезами храм твой мочаше: ты же яко милостив на коне белом нашед, сея отрока представил еси невидимо: и по сем и с сим действуяй чудесы, не престал еси. Но моли Христа Бога, спастися душам нашим.
Божественных даров тезоименита тя чту, треблаженне Феодоре: света бо Божественнаго незаходимое светило явлейся, уяснил еси страданьми твоими всю тварь: и огня сильнейший явився, пламень угасил еси, и льстиваго змия главу сокрушил еси. Темже во страданиих твоих Христос приклонився, венча божественную главу твою великомучениче страдальче, яко имеяй дерзновение к Богу, прилежно молися о душах наших.
Слава, глас 6:
Сосуда употребив враг сооступника мучителя, умышлением лютым, постом очищающияся люди благочестивыя, от скверных жертв, оскверненными брашны окушашеся осквернити: но ты онаго ухищрение мудрейшим разрушил еси умышлением, во сне предстал еси тогдашнему архиерею, и глубокое разума открывая, и безместное начинание являя, и тебе убо благодарственная приносяще, Спаса написуем, летное воспоминание бывшаго чудесе творяще: и прочее молящеся, от умышлений лукаваго невредимым спастися, к Богу твоими молитвами мучениче Феодоре.
И ныне, Богородичен гласа. Вход без Евангелиа. Свете тихий:
Прокимен, псалом 19. Глас 5: Услышит тя Господь в день печали. Стих: Защитит тя имя Бога Иаковля.
Бытия чтение. [Глава 2, ст. 20 – 25. Глава 3, ст. 1 – 20.]
Нарече Адам имена всем скотом, и всем птицам небесным, и всем зверем земным, Адаму же не обретеся помощник подобный ему. И наложи Бог изступление на Адама, и успе: и взя едино от ребр его, и исполни плотию вместо его. И созда Господь Бог ребро, еже взя от Адама, в жену, и приведе ю ко Адаму. И рече Адам: се ныне кость от костей моих, и плоть от плоти моея: сия наречется жена, яко от мужа своего взята бысть сия. Сего ради оставит человек отца своего и матерь, и прилепится к жене своей, и будета два в плоть едину. И беста оба нага, Адам же и жена его, и не стыдястася. Змий же бе мудрейший всех зверей сущих на земли, ихже сотвори Господь Бог. И рече змий жене: что яко рече Бог: да не ясте от всякаго древа райскаго? И рече жена змию: от всякаго древа райскаго ясти будем: от плода же древа, еже есть посреде рая, рече Бог, да не ясте от него, ниже прикоснетеся ему, да не умрете. И рече змий жене: не смертию умрете. Ведяше бо Бог, яко воньже аще день снесте от него, отверзутся очи ваши, и будете яко бози, ведяще доброе и лукавое. И виде жена, яко добро древо в снедь, и яко угодно очима видети, и красно есть, еже разумети: и вземши от плода его, яде: и даде мужу своему с собою, и ядоста. И отверзошася очи обема, и разумеша, яко нази беша, и сшиста листвие смоковное, и сотвориста себе препоясания. И услышаста глас Господа Бога, ходяща в раи по полудни: и скрыстася Адам же и жена его от лица Господа Бога посреде древа райскаго. И призва Господь Бог Адама, и рече ему: Адаме, где еси? И рече ему: глас слышах Тебе ходяща в раи, и убояхся яко наг есмь, и скрыхся. И рече ему Бог: кто возвести тебе, яко наг еси, аще не бы от древа, егоже заповедах тебе, сего единаго не ясти, от него ял еси? И рече Адам: жена, юже дал еси со мною, та ми даде от древа, и ядох. И рече Господь Бог жене: что сие сотворила еси? И рече жена: змий прельсти мя, и ядох. И рече Господь Бог змию: яко сотворил еси сие, проклят ты от [паче] всех скотов, и от всех зверей земных: на персех твоих и чреве ходити будеши, и землю снеси вся дни живота твоего. И вражду положу между тобою, и между женою, и между семенем твоим, и между семенем тоя: той твою блюсти будет [евр: сотрет] главу, и ты блюсти будеши его пяту. И жене рече: умножая умножу печали твоя, и воздыхания твоя, в болезнех родиши чада, и к мужу твоему обращение твое, и той тобою обладати будет. И Адаму рече: яко послушал еси гласа жены твоея, и ял еси от древа, егоже заповедах тебе сего единаго не ясти, от него ял еси: проклята земля в делех твоих, в печалех снеси тую вся дни живота твоего. Терния и волчцы возрастит тебе, и снеси траву сельную. В поте лица твоего снеси хлеб твой, дондеже возвратишися в землю, от неяже взят еси: яко земля еси, и в землю отыдеши. И нарече Адам имя жене своей Жизнь, яко та мати всех живущих.
Прокимен, псалом 20, глас 6: Вознесися Господи, силою Твоею, воспоем и поем силы Твоя. Стих: Господи, силою Твоею возвеселится царь.
Притчей чтение. [Глава 3, ст. 19 – 34.]
Бог премудростию основа землю, уготова же небеса разумом: В чувстве Его бездны разверзошася, облацы же источиша росу. Сыне да не преминеши, соблюди же мой совет, и мысль: Да жива будет душа твоя, и благодать будет на твоей выи: [будет же исцеление плотем твоим, и уврачевание костем твоим:] Да ходиши надеяся в мире во всех путех твоих, нога же твоя не поткнется, Аще бо сядеши, безбоязнен будеши, аще же поспиши сладостно поспиши: И не убоишися страха нашедшаго, ниже устремления нечестивых находящаго. Господь бо будет на всех путех твоих, и утвердит ногу твою, да не поползнешися. Не отрецыся благотворити требующему, егда имать рука твоя помогати. Не рцы: отшед возвратися, и заутра дам, сильну ти сущу благотворити: не веси бо что породит находящий день. Не соплетай на друга твоего зла, пришельца суща и уповающа на тя. Не враждуй на человека туне, да не что на тя содеет злое. Не стяжи злых мужей поношения, не возревнуй путем их. Нечист бо пред Господем всяк законопреступник и с праведными не сочетавается. Клятва Господня в домех нечестивых: дворы же праведных благословляются. Господь гордым противится: смиренным же дает благодать.
Таже, Да исправится молитва моя:
И прочее последование преждесвященных.
По заамвонной молитве
поем настоящий молебный канон святаго Феодора. Предложши же коливо, глаголем псалом 142: Господи, услыши молитву мою: Таже, Бог Господь, и явися нам: И абие тропарь, глас 2:
Велия веры исправления, во источнице пламене, яко на воде упокоения, святый мученик Феодор радовашеся: огнем бо всесожжегся, яко хлеб сладкий Троице принесеся. Того молитвами Христе Боже спаси души наша.
Слава, тойже.
И ныне, Богородичен:
Вся паче смыла, вся преславная Твоя Богородице таинства, чистоте запечатанной, и девству храниму, Мати позналася еси неложна Бога рождши истиннаго: Того моли спастися душам нашим.
И абие псалом 50.
Таже настоящий канон, глас 8: Творение Иоанна Дамаскина, егоже краестрочие: Божиих тя пою даров тезоимените.
Песнь 1.
Ирмос: Воду прошед:
Божия тя рачителя Феодоре ведый и любовию неизбежною твоею запенся, душу же и тело, и словеса похвал возлагаю.
Писашеся повеление богомерзкое, жертву идолом, а не Живому Богу приносити: но приведен был еси, не пожряй страстотерпче, Богу же имый приведен быти.
Слава: Рачением Божественным пригвожден, Бога Вышняго Сыну Единородному, Феодоре мучениче ввоинился еси, и почестей не погрешил еси.
Богородичен: Чини Тя ангелов и человеков Безневестная Мати восхваляют непрестанно: Содетеля бо сих, яко Младенца во объятиих Твоих носила еси.
Песнь 3.
Ирмос: Ты еси утверждение:
Пение из устен моих, и из болезненныя души мольбу приношу, юже ущедри страстотерпче Феодоре.
Плоть покорил еси Самодержцу, славне мучениче, уму, и обоими угождаеши Создавшему.
Слава: Стал еси на судищи мучительском, Христа Царя богословя: жрети бо скверным отреклся еси Феодоре.
Богородичен: Тя вси стяжахом прибежище и стену присно христиане: Тя славословим немолчно Безневестная.
Песнь 4.
Ирмос: Услышах Господи:
Таин Божественных вкусив, в разуме мучениче Феодоре, непостыдную проповедь Божия рождения исповедал еси.
Страстное божество непщеваху, страстем служащии, ихже духом изобличил еси, страдальче Феодоре просвещаемь.
Слава: Избавителя молитвою, тебе воспевающим блаженне Феодоре, от различных обстояний и страстей быти молим.
Богородичен: Клас возрастившая животворящий, неоранная ниво, подающий мирови жизнь, Богородице, спаси поющия Тя.
Песнь 5.
Ирмос: Утренююще:
Любите возлюбившаго Господа, возглашал еси страдальче Феодоре, страждущим с тобою мучеником.
Яко ревностию страстотерпче разжизаяся сердцем, богиню лжеименитую с требищем попалил еси.
Слава: Силою непобедимою Феодоре страстотерпче, варварскую дерзость, и моя страсти погуби.
Богородичен: Деву по рождестве поем Тя Богородице: Ты бо Бога Слова плотию мирови родила еси.
Песнь 6.
Ирмос: Очисти мя Спасе:
Коль слабое, коль немощное, богов суетных шатание! На отмщение свое, человеком моляшеся в стоянии побеждаемое, неложных мучеников проповедающих истину. [Дважды.]
Слава: Укрепився силою Божиею, мучеников славо Феодоре, муки злочестивых, младенец стреляния зрел еси блаженне, вечнующее будущих предзря.
Богородичен: Да избавимся от лютых прегрешений молитвами Твоими Богородительнице Чистая, и да улучим Всечистая Божественнаго осияния, из Тебе неизреченно воплотившагося Сына Божия.
Кондак, глас 8:
Веру Христову яко щит внутрь приим в сердцы твоем, противныя силы попрал еси многострадальче, и венцем небесным венчался еси вечно Феодоре, яко непобедимый.
Песнь 7.
Ирмос: От Иудеи дошедше:
Уранен был еси телом, за ураненнаго Слова плотию нас ради, и Сему благодарственно веселяся возопил еси, страстотерпче Феодоре: отец наших Боже благословен еси.
Яко во гробе положися, и волею запечатлеся Избавителю всех, в темнице запечатленной вселился еси, вопия страстотерпче Феодоре: отец наших Боже благословен еси.
Умерщвлен быв, и страсти плотския произволением оттряс, не снедию страстотерпче, но любовию Божественною питаяся пел еси: отец наших Боже благословен еси.
Слава: В темнице страстотерпче, якоже в пещи юноши иногда, Един нетленныя Троицы тебе укрепляет, виден быв, вопиюща: отец наших Боже благословен еси.
Богородичен: Наше спасение, якоже восхотел еси Спасе устроити, во утробу Девы вселился еси, Юже миру предстательницу показал еси: отец наших Боже благословен еси.
Песнь 8.
Ирмос: Седмерицею пещь:
Ослеплен умом, беззаконных начальник, богочестиву тебе нечестивно претяше: что всуе на человека нуждею умерша, безумне, возложил еси надежду? Но ты возопил еси: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.
Яко смысленный и премудрый строитель благодати, данною тебе от Бога благодатию, возопил еси Феодоре, повелевающему нечестивно: сей студ мне и поющим буди: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.
Слава: Юношески подвизался еси, дерзостно изобличил еси: что безумствуеши, мучителю взывал еси, повелевая тварем служити ложно, оставльшим Создавшаго? Но аз воспеваю: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.
Богородичен: Плотскими изображеньми, и различными ганании, и знаменательными и образительными изреченьми, Твое предвещаху богоглаголивии Рождество, преестественное и чудное Дево: темже Тя веселящеся благочестно восхваляем, Христа превозносяще во вся веки.
Песнь 9.
Ирмос:Тя Неискусобрачную:
Вещество мучения твоего, Божие Феодоре желание. Темже ти и вещество бысть вещественному тело огню: имже к Божественному радуяся огню изшел еси, страстотерпче угодниче Божий Феодоре.
Мучениче всечестне, попалив, не попалился еси: ты бо прелесть попалил еси, Богу же предстоиши живый, и в Нем мученически веселяся страстотерпче, и угодниче Феодоре.
Слава: Единаго Тя знаем Христа, единаго от Троицы, во двою совершенну естеству, люди Твоя спаси сия, яже стяжал еси честною Твоею кровию, Феодора страстотерпца молитвами.
Богородичен: Тя невидимаго Бога носившую объятии, на небесех воспеваемаго от всея силы: и Тобою нам даруемое выну спасение во обстоянии величаем.
Ирмос: Тя Неискусобрачную Матерь Бога Вышняго: Тя паче ума рождшую словом воистинну Бога, вышшую пречистых сил, немолчными славословлении величаем.
И абие, Трисвятое. И тропарь святаго: Велия веры: Слава, кондак: Веру Христову яко щит:
И ныне, Богородичен, глас тойже: Якоже предстательство вси, и державное заступление, прегрешшии стяжахом Всечистая, Твою теплую помощь Дево Мати Марие, христиан спасение. Тем не престай о нас молящи Спаса, дароватися прощению.
И бывает благословение колива. Таже, Буди имя Господне: и Благословлю Господа: И дается преломление от иереа. И отпуст.
А идеже не быти преждесвященной, кончаем часы сице. По Ослаби, остави: И по конечнех поклонех глаголем Трисвятое. По Отче наш: Господи помилуй, 12. Таже молитва, Всесвятая Троице: И начинаем Вечерню: Приидите поклонимся: трижды. Псалом 103. Кафисма. И поем на Господи воззвах, стихиры на 6. Мученичны 3, во Октоихе гласа, иже на ряду: И святому Феодору, 3, Слава, Феодору: Сосуда употребив: И ныне, Богородичен, гласа рядоваго. Свете тихий: без входа. Чтение. На стиховне Триоди самогласен дне дважды, и мученичен, глас 5: Благословено воинство: Слава, Феодору, глас 2: Божественных даров: Писан в стихирах. И ныне, Богородичен: Все упование: Ныне отпущаеши: Трисвятое. По Отче наш: Тропарь: Велия веры: Слава, и ныне, Богородичен: Вся паче смысла: Таже ектениа, Помилуй нас Боже: И поклоны, 3. И облачится священник в багряный фелонь, и начинает: Благословен Бог наш: И мы глаголем псалом 142: Господи услыши молитву: И прочее якоже указано прежде. Канон на 4. И по совершении канона, Вместо: Достойно есть: Поем ирмос 9 песни: Тя Неискусобрачную: Таже Трисвятое. По Отче наш: Тропарь: Велия веры: Слава, кондак: Веру Христову: И ныне, Богородичен: Якоже предстательство: Таже молитву над коливом, благословение колива. Посем, Буди имя Господне: и Благословлю Господа: И отпуст. И входим в трапезу, и вкушаем вина и елеа, ради святаго. Сие прияхом в лавре преподобнаго отца нашего Саввы, и киновии преподобнаго Великаго Евфимиа: но не творим сего ныне за честность дне. Обаче ядим варение с сливами, без масла и армеа: произволяющии же ядят сухоядение, якоже и в среду.
Подобает ведати, яко во всех пятках святыя и великия Четыредесятницы, на Вечернях и Повечериях поклонов не творим, токмо воображенныя в преждеосвященной, еже есть по Да исправится: поклоны 3. По входе Святых Даров, поклоны 3. И на Буди имя Господне, поклоны 3.
Повечерия же поем великая, на нихже поем покойныя каноны настоящаго гласа, в гробнице.
Каноны же в Минеи настоящия субботы и Недели поем, егда изволит екклисиарх: един убо поем в Повечерии пятка, другий же канон поем в Повечерии Недели.
Тако творим во всех пятках, в вечер святыя и великия Четыредесятницы.
См. также:
В субботу 1-й седмицы поста, на Утрени
|