|
|
Святое Богоявление Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа
При часе 5-м дне (11-й час дня – А.Р.) знаменует в великое, и потом во вся тяжкая. И собравшеся во храм, начинаем вечерню: и поем обычный псалом. Таже ектениа великая.
И по ектении, аще будет в субботу, стихословим, Блажен муж: кафисму всю. Аще же в неделю, поем 1-й антифон.
Аще же во иныя дни, стихологиа не бывает. Но абие поем, Господи, воззвах, на глас 2. Иерей же творит проскомидию. Диакон кадит церковь по обычаю. И мы поем:
Стихиры праздника на 8, клас 2.
[Самогласны Иоанна монаха:]
Просветителя нашего, просвещающаго всякаго человека, видев Предтеча креститися пришедша, радуется душею, и трепещет, рукою показует Eго, и глаголет людем: Сей избавляяй Израиля, свобождаяй нас от истления. О безгрешный Христе Боже наш, слава Тебе. [Дважды.]
Избавителю нашему от раба крещаему, и Духа пришествием свидетельствуему, ужасошася зряще ангельская воинства. Глас же с небесе принесеся от Oтца: Сей, Eгоже Предтеча рукою крещает, Сын Мой eсть возлюбленный, о Немже благоволих. Христе Боже наш слава Тебе. [Дважды.]
Иoрданския струи Тебе источника прияша, и Утешитель в виде голубине схождаше. Приклоняет верх, Приклонивый небеса. Зовет и вопиет брение Зиждителю: что ми повелеваеши, яже выше мене? Аз требую Твоего крещения. О безгрешный Христе Боже наш, слава Тебе. [Дважды.]
Спасти хотя заблуждшаго человека, не не сподобился eси в рабий зрак облещися, подобаше бо Тебе Владыце и Богу восприяти наша за ны: Тебе бо крещшуся плотию Избавителю, оставления сподобил eси нас, темже вопием Ти: Христе Боже наш, слава Тебе. [Дважды.]
Слава, и ныне, глас тойже. [Византиево:]
Приклонил eси главу Предтечи, сокрушил eси главы змиeв: пришел eси в струи, просветил eси всячeская, eже славити Тя, Спасе, Просветителя душ наших.
Вход со Евангелием. Прокимен дне.
Бытия чтение. [Глава 1.]
В начале сотвори Бог небо и землю. Земля же бе невидима и неустроена, и тьма верху бездны: и Дух Божий ношашеся верху воды. И рече Бог: да будет свет, и бысть свет. И виде Бог свет, яко добро: и разлучи Бог между светом, и между тьмою. И нарече Бог свет день, и тьму нарече нощь. И бысть вечер, и бысть утро, день един. И рече Бог: да будет твердь посреде воды, и да будет разлучающи посреде воды и воды: и бысть тако. И сотвори Бог твердь: и разлучи Бог между водою, яже бе под твердию, и между водою, яже бе над твердию. И нарече Бог твердь, небо: и виде Бог, яко добро. И бысть вечер, и бысть утро, день вторый. И рече Бог: да соборется вода, яже под небесем, в собрание едино, и да явится суша: и бысть тако. И собрася вода, яже под небесем в собрания своя, и явися суша. И нарече Бог сушу землю: и собрания вод нарече моря. И виде Бог, яко добро. И рече Бог: да прорастит земля былие травное, сеющее семя по роду и по подобию, и древо плодовитое творящее плод, емуже семя его в нем по роду на земли: и бысть тако. И изнесе земля былие травное, сеющее семя по роду и по подобию, и древо плодовитое творящее плод, емуже семя его в нем по роду на земли: и виде Бог, яко добро. И бысть вечер, и бысть утро, день третий.
Исхода чтение. [Глава 14.]
Рече Господь к Моисею: что вопиеши ко Мне? Глаголи сыном Израилевым, и да путешествуют. И ты возми жезл твой, и простри руку твою на море, и расторгни е, и да внидут сынове Израилевы посреде моря по суху. И се, Аз ожесточу сердце фараоново, и слуг его, и египтян всех, и внидут вслед их, и прославлюся в фараоне, и во всем воинстве его, и в колесницах, и в конех его. И уразумеют вси египтяне, яко Аз Господь, прославляющу Ми ся в фараоне, и в колесницах, и в конех его. Простре же Моисей руку на море, и возгна Господь море ветром южным сильным, всю нощь, и сотвори море сухо, и разступися вода. И внидоша сынове Израилевы в посред моря по суху: и вода им стена бысть одесную, и стена ошуюю. Погнаша же египтяне, и внидоша созади их, всяк конь фараонов, и колесницы, и всадницы, посреде моря. Простре же Моисей руку на море, и устроися вода ко дню на место: египтяне же бежаша под водою: и истрясе Господь египтяны посреде моря. И обратившися вода покры колесницы, и всадники, и тристаты, и всю силу фараонову, вшедших в след их в море, и не оста от них ни един. Сынове же Израилевы проидоша по суху посреде моря.
Исхода чтение. [Главы 15 и 16.]
Поят Моисей сыны Израилевы от моря Чермнаго, и веде тыя в пустыню Сур: и идяху три дни в пустыни, и не обретаху воды, да быша пили. Приидоша же в Мерру, и не можаху пити воды из Мерры, горька бо бе: сего ради наречеся имя месту тому, Горечь. И роптаху людие на Моисеа, глаголюще: что пием? Возопи же Моисей ко Господу, и показа ему Господь древо: и вложе тое в воду, и сладка бысть вода. Тамо пложи ему Бог оправдания и суды. И тамо искушаше его, и рече: Аще слухом услышиши глас Господа Бога твоего, и угодная пред Ним сотвориши, и внушиши заповеди Его, и сохраниши вся оправдания Его, всяку болезнь, юже наведох Египтяном, не наведу на тя: Аз бо есмь Господь исцеляяй тя. И приидоша во Елим, и бяху тамо дванадесять источников вод, и седмьдесят стеблей финиковых: и ополчишася тамо при водах. И воздвигошася от Елима, и прииде весь сонм сынов Израилевых в пустыню Син, яже есть между Елимом и между Синою.
Тропарь, глас 5:
Явился еси в мире, Иже мир сотворивый, да просветиши во тьме седящия, Человеколюбче, слава Тебе.
Стих 1: Боже, ущедри ны и благослови ны: просвети лице Твое на ны и помилуй ны: познати на земли путь Твой, во всех языцех спасение Твое.
Да просветиши во тьме седящия, Человеколюбче, слава Тебе.
Стих 2: Да исповедятся Тебе людие, Боже, да исповедятся Тебе людие вси, да возвеселятся, и да возрадуются языцы, яко судиши людем правотою, и языки на земли наставиши.
Да просветиши во тьме седящия, Человеколюбче, слава Тебе.
Стих 3: Да исповедятся Тебе людие, Боже, да исповедятся Тебе людие вси: земля даде плод свой, благослови ны, Боже, Боже наш: благослови ны, Боже, и да убоятся Его вси концы земли.
Да просветиши во тьме седящия, Человеколюбче, слава Тебе.
Слава, и ныне:
Явился еси в мире, Иже мир сотворивый, да просветиши во тьме седящия, Человеколюбче, слава Тебе.
Иисуса Навина чтение. [Глава 3.]
Рече Господь ко Иисусу: в день сей начинаю вознести тя пред всеми сынми Израилевыми, да разумеют, зане якоже бех с Моисеом, тако буду и с тобою. И ныне заповеждь священником взимающим ковчег завета, глаголя: да яко внидите в часть воды Иорданския, и станете при Иордане. Якоже идяху священницы вземшии ковчег завета Господня во Иордан: и ноги священников носящих ковчег омочишася в части воды Иорданския. Иордан же исполняшеся во всем ложи своем, якоже во дни жатвы пшеницы: И сташа воды низходящия свыше в сонм един, отстоящия далече зело от Адами града, даже до страны Кариафиарим: Низходящия же сниде на море Аравитское, даже до моря Солищнаго, дондеже вконец оскуде, и людие стояху прямо Иерихона. И сташа священницы вземшии ковчег завета Господня, на сусе посреде Иордана готовы. И вси сынове Израилевы преидоша по суху, дондеже скончаша вси людие преходяще Иордан.
Царств четвертых чтение. [Глава 2.]
Рече Илиа к Елиссею: седи убо зде, яко Господь посла мя до Иордана. И рече Елиссей: жив Господь, и жива душа твоя, аще оставлю тя. И поидоста оба, и пятдесят мужей от сынов пророческих, приидоша сташа прямо издалеча, оба же стаста при Иордане. И прият Илиа милоть свою, и свит ю, и порази ею воды, и разделися вода сюду и сюду, и преидоста оба по суху. И бысть яко преидоста, и рече Илиа Елиссею: что сотворю тебе, прежде даже не взят буду от тебе. И рече Елиссей: да будет убо дух иже в тебе, сугуб во мне. И рече Илиа: ожесточил еси просити, обаче аще увидиши мя вземлема от тебе, будет ти тако: аще ли же не увидиши, не будет. И бысть идущим им, и глаголющим, и се колесница огненна, и кони огненни, и раздели между обема: и взятся Илиа трусом, яко на небо. И Елиссей зряше, и той вопияше: отче, отче, колесница Израилева, и кони его, и не виде его ктому. И ятся Елиссей за ризы своя, и раздра я на двое, и взят милоть Илиину падшую верху его. И обратися Елиссей, и ста на брезе Иордана. И прият Елиссей милоть Илиину падшую верху его, и удари воды, и не разделишася. И рече Елиссей: где убо есть Бог Илиин Аффо? И удари Елиссей воды второе, и разделишася воды, и прейде по суху.
Царств четвертых чтение. [Глава 5.]
Прииде Нееман, князь царя Ассирийскаго, с колесницами и коньми своими, и ста при дверех храма Елиссеева. И посла Елиссей к нему вестника, глаголя: шед измыйся во Иордане седмижды, и обратится плоть твоя к тебе, и очистишися. И разгневася Нееман, и отыде, и рече: се рех, да изыдет ко мне, и призовет о имени Господа Бога своего, и положит руку свою на проказу, и отымет ю от плоти моея. Не добрейши ли суть Арвана и Фарфа, рецы Дамасковы, паче Иордана и всех вод Израилевых? Не шед ли измыюся в них, и очищуся? И возвратися, и отыде с гневом. И приступиша отроцы его и реша к нему: господи, аще бы велие слово глаголал к тебе пророк, не бы ли сотворил, якоже рече к тебе: измыйся и очистишися? И сниде Нееман, и погрузися во Иордане седмижды, по глаголу человека Божия, и обратися плоть его к нему яко отрочате мала, и очистися.
Тропарь, глас 6:
Грешником и мытарем за множество милости Твоея явился еси, Спасе наш: где бо имел бы свет Твой возсияти, токмо на седящия во тьме, слава Тебе.
Стих 1: Господь воцарися, в лепоту облечеся: облечеся Господь в силу и препоясася. Ибо утверди вселенную, яже не подвижится. Готов престол Твой оттоле, от века Ты еси.
Где бо имел бы свет Твой возсияти, токмо на седящия во тьме, слава Тебе.
Стих 2: Воздвигоша реки, Господи, воздвигоша реки гласы своя. Возмут реки сотрения своя от гласов вод многих.
Где бо имел бы свет Твой возсияти, токмо на седящия во тьме, слава Тебе.
Стих 3: Дивны высоты морския, дивен в высоких Господь: свидения Твоя уверишася зело. Дому Твоему подобает святыня, Господи, в долготу дний.
Где бо имел бы свет Твой возсияти, токмо на седящия во тьме, слава Тебе.
Слава, и ныне:
Грешником и мытарем за множество милости Твоея явился еси, Спасе наш: где бо имел бы свет Твой возсияти, токмо на седящия во тьме, слава Тебе.
Пророчества Исаиина чтение. [Глава 1.]
Тако глаголет Господь: измыйтеся, и чисти будете, отымите лукавствия от душ ваших пред очима Моима: престаните от лукавствий ваших. Научитеся доброе творити, изыщите суда, избавите обидима, судите сиру, и оправдите вдовицу. И приидите, и истяжимся, глаголет Господь: и аще будут греси ваши яко багряное, яко снег убелю: аще же будут яко червленое, яко волну убелю. И аще хощете, и послушаете Мене, благая земли снесте. Аще ли же не хощете, ниже послушаете Мене, меч вы пояст: уста бо Господня глаголаша сия.
Бытия чтение. [Глава 32.]
Воззрев Иаков, и виде полк Божий, ополчившийся, и сретоша его ангели Божии. Рече же Иаков, егда виде их: полк Божий сей. И нарече имя месту тому Полки. Посла же Иаков вестники пред собою ко Исаву брату своему в землю Сиир, во страну едомскую. И заповеда им глаголя: сице рцыте господину моему Исаву: Тако глаголет отрок твой Иаков: с Лаваном пожих, и укоснех до ныне: и быша ми овцы и волове, и ослята, и рабы и рабыни. и послах возвестити господеви моему Исавови, да обрящет благодать отрок твой пред тобою. И возвратишася вестницы ко Иакову, глаголюще: идохом ко Исаву брату твоему, и се сам грядет в сретение твое, и четыре ста мужей с ним. Убояся же Иаков зело, и недоумевашеся, и раздели люди иже с ним, и волы и овцы на два полка. И рече Иаков: аще приидет Исав на полк един, и посечет и, будет полк вторый во спасение. И рече Иаков: Бог отца моего Авраама и Бог отца моего Исаака, Господи рекий ми: отбежи в землю бытия твоего, и добро ти сотворю. Довольно ми да будет от всякия правды, и от всякия истины, юже сотворил еси отроку Твоему: с жезлом бо моим сим преидох Иордан.
Исхода чтение. [Глава 2.]
Сниде дщи фараонова измытися на реку, и рабыни ея прехождаху при реце: и видевши крабийцу в лучице, пославши рабыню, взят ю. Отверзши же видит отроча плачущееся в крабийце, и пощаде е дщи фараонова, и рече: от детей еврейских сие. И рече сестра его дщери фараонове: хощеши ли призову ти жену питательницу от еврей, и воздоит ти отроча? И рече ей дщи фараонова: иди. Шедши же отроковица, призва матерь отрочате. Рече же к ней дщи фараонова: соблюди ми отроча сие, и воздой ми е: аз же дам ти мзду. Приемше же жена отроча, и дояше е. Устрабившуся же отрочати, введе е ко дщери фараонове, и бысть ей в сына. Именова же имя ему Моисей, глаголющи: от воды взях его.
Судей чтение. [Глава 6.]
Рече Гедеон к Богу: аще спасаеши рукою моею Израиля, имже образом рекл еси: Се аз положу руно овчее на гумне. И аще будет роса на руне токмо, по всей же земли суша, разумею, яко спасеши рукою моею Израиля, имже образом рекл еси: и бысть тако. И уранив Гедеон наутрие, и исцеди руно, и истече роса от руна, исполнен окрин воды. И рече Гедеон к Богу: да не прогневается убо ярость Твоя на мя, и возглаголю еще единою, и искушу еще единою Руном да будет убо суша на руне токмо, по всей же земли роса. И сотвори Бог тако в нощи той, и бысть суша на руне токмо, по всей же земли бысть роса.
Царств третиих чтение. [Глава 18.]
Рече Илиа к людем: приступите ко мне, и приступиша вси людие к нему. И взят Илиа дванадесять камений, по числу дванадесяти колен сынов Израилевых, якоже глагола Господь к нему глаголяй: Израиль будет имя твое. И созда камение, и исцели олтарь Господень раскопанный, и сотвори ров, вмещающ по две меры семени, окрест олтаря. И положи полена на олтари, егоже сотвори. И раздроби всесожжения, и положи на полена, и обыде олтарь. И рече Илиа: приимите ми четыре водоносы воды, и да пролиются на олтарь, на всесожжение же и на полена. И рече: удвойте, и удвоиша. И рече: утройте, и утроиша. И идяше вода окрест олтаря, и ров исполнися воды. И возопи Илиа на небо, и рече: Господи Боже Авраамов и Исааков и Иаковль, услыши мене днесь огнем: и разумеют вси людие сии, яко Ты еси един Господь Бог Израилев, и аз раб Твой, и Тебе ради сотворих сия вся, и Ты обрати сердца людей сих в след Тебе. И паде огнь от Господа с небесе, и пояде всесожжения, и полена и воду, яже на них, и воду, яже в рове, и камение, и персть полиза огнь. И падоша вси людие на лице своем, и реша: воистину Господь Бог, Той есть Бог.
Царств четвертых чтение. [Глава 2.]
Рекоша мужие града Иерихонска ко Елиссею: се жилище града сего добро, якоже ты господи видиши, и воды злы и безчадны. И рече Елиссей: приимите ми водонос нов, и всыплите ту соль: и прияша и. И изыде на исхождение вод, и вверже тамо соль, и рече: тако глаголет Господь, исцелих воды сия, и не ктому будет отнюд умирая, ниже безчадствующая сими. И исцелеша воды до дне сего, по глаголу, иже глагола Елиссей.
Пророчества Исаиина чтение: [Глава 49.]
Тако глаголет Господь: во время приятное послушах тя, и в день спасения помогох тебе, и создах тя, и дах тя в завет языков, еже устроити землю, и наследити наследие пустыни, глаголюща сущим во узах: изыдите: и сущим во тьме, открыйтеся. На всех путех пастися будут, и на всех стезях пажить их. Не взалчут, ниже вжаждут, ниже поразит их зной, ниже солнце: но милуяй их утешит я, и сквозе источники вод проведет я. И положу всякую гору в путь, и всякую стезю в паству их. Се сии издалеча приидут, сии от севера и моря, инии же от земли Персския. Да веселятся небеса, и радуется земля: да отрыгнут горы веселие, и холми правду, яко помилова Бог люди Своя, и смиренныя людей утеши. Рече же Сион: остави мя Господь, и Бог забы мя. Еда забудет жена отроча свое? или не помилует изчадия чрева своего? Аще ли же и сих забудет жена, но Аз не забуду тебе, глаголет Господь.
Ектениа: Паки и паки:
Возглас Трисвятому: Яко Свят еси, Боже наш: и Трисвятое.
Таже прокимен, глас 3: Господь просвещение мое и Спаситель мой, кого убоюся? Стих: Господь защититель живота моего, от кого устрашуся?
Апостол Коринфяном, зачало 143. [1 Кор. 9, 19 – 27.]
Братие, свободен сый от всех, всем себе поработих, да множайшия приобрящу: |
Братья, будучи свободен от всех, я всем поработил себя, дабы больше приобрести: |
Бых Иудеем яко Иудей, да Иудеи приобрящу: подзаконным яко подзаконен, да подзаконныя приобрящу: |
Для Иудеев я был как Иудей, чтобы приобрести Иудеев; для подзаконных был как подзаконный, чтобы приобрести подзаконных; |
Беззаконным яко беззаконен, не сый беззаконник Богу, но законник Христу, да приобрящу беззаконныя. |
Для чуждых закона – как чуждый закона, – не будучи чужд закона пред Богом, но подзаконен Христу, – чтобы приобрести чуждых закона; |
Бых немощным яко немощен, да немощныя приобрящу. Всем бых вся, да всяко некия спасу. |
Для немощных был как немощный, чтобы приобрести немощных. Для всех я сделался всем, чтобы спасти по крайней мере некоторых. |
Сие же творю за Благовестие, да сообщник ему буду. |
Сие же делаю для Евангелия, чтобы быть соучастником его. |
Не весте ли, яко текущии в позорищи вси убо текут, един же приемлет почесть? Тако тецыте, да постигнете. |
Не знаете ли, что бегущие на ристалище бегут все, но один получает награду? Так бегите, чтобы получить. |
Всяк же подвизаяйся от всех воздержится: и они убо да истленен венец приимут, мы же неистленен. |
Все подвижники воздерживаются от всего: те для получения венца тленного, а мы – нетленного. |
Аз убо тако теку, не яко безвестно, тако подвизаюся, не яко воздух бияй: |
И потому я бегу не так, как на неверное, бьюсь не так, чтобы только бить воздух; |
Но умерщвляю тело мое и порабощаю, да не како, иным проповедуя, сам неключимь буду. |
Но усмиряю и порабощаю тело мое, дабы, проповедуя другим, самому не остаться недостойным. |
Аще ли же несть пост, начинаем его от полу: Братие, не хощу вас не ведети: (См. на водосвятном молебне ниже.)
Аллилуиа, глас 6: Отрыгну сердце мое слово благо: Стих: Красен добротою паче сынов человеческих.
Евангелие Луки, зачало 9. [Лк. 3, 1 – 18.]
В пятое надесяте лето владычества Тивериа кесаря, обладающу Понтийскому Пилату Иудеею, и четвертовластвующу Галилеею Ироду, Филиппу же брату его четвертовластвующу Итуреею и Трахонитскою страною, и Лисанию Авилиниею четвертовластвующу, |
В пятнадцатый же год правления Тиверия кесаря, когда Понтий Пилат начальствовал в Иудее, Ирод был четвертовластником в Галилее, Филипп, брат его, четвертовластником в Итурее и Трахонитской области, а Лисаний четвертовластником в Авилинее, |
При архиереи Анне и Каиафе, бысть глагол Божий ко Иоанну Захариину сыну в пустыни. |
При первосвященниках Анне и Каиафе, был глагол Божий к Иоанну, сыну Захарии, в пустыне. |
И прииде во всю страну Иорданскую, проповедая крещение покаяния во оставление грехов: |
И он проходил по всей окрестной стране Иорданской, проповедуя крещение покаяния для прощения грехов, |
Якоже есть писано в книзе словес Исаии пророка, глаголюща: глас вопиющаго в пустыни: уготовайте путь Господень: правы творите стези Его: |
Как написано в книге слов пророка Исаии, который говорит: глас вопиющего в пустыне: приготовьте путь Господу, прямыми сделайте стези Ему; |
Всяка дебрь исполнится, и всяка гора и холм смирится: и будут стропотная в правая, и острии в пути гладки: |
Всякий дол да наполнится, и всякая гора и холм да понизятся, кривизны выпрямятся и неровные пути сделаются гладкими; |
И узрит всяка плоть спасение Божие. |
И узрит всякая плоть спасение Божие. |
Глаголаше же исходящим народом креститися от него: порождения ехиднова, кто сказа вам бежати от грядущаго гнева? |
Иоанн приходившему креститься от него народу говорил: порождения ехиднины! кто внушил вам бежать от будущего гнева? |
Сотворите убо плоды достойны покаяния: и не начинайте глаголати в себе: отца имамы Авраама: глаголю бо вам, яко может Бог от камения сего воздвигнути чада Аврааму. |
Сотворите же достойные плоды покаяния и не думайте говорить в себе: отец у нас Авраам, ибо говорю вам, что Бог может из камней сих воздвигнуть детей Аврааму. |
Уже бо и секира при корени древа лежит: всяко убо древо, не творящее плода добра, посекается и во огнь вметается. |
Уже и секира при корне дерев лежит: всякое дерево, не приносящее доброго плода, срубают и бросают в огонь. |
И вопрошаху его народи, глаголюще: что убо сотворим? |
И спрашивал его народ: что же нам делать? |
Отвещав же глагола им: имеяй две ризе, да подаст не имущему: и имеяй брашна, такожде да творит. |
Он сказал им в ответ: у кого две одежды, тот дай неимущему, и у кого есть пища, делай то же. |
Приидоша же и мытари креститися от него, и реша к нему: учителю, что сотворим? |
Пришли и мытари креститься, и сказали ему: учитель! что нам делать? |
Он же рече к ним: ничтоже более от повеленнаго вам творите. |
Он отвечал им: ничего не требуйте более определенного вам. |
Вопрошаху же его и воини, глаголюще: и мы что сотворим? И рече к ним: ни когоже обидите, ни оклеветавайте: и доволни будите оброки вашими. |
Спрашивали его также и воины: а нам что делать? И сказал им: никого не обижайте, не клевещите, и довольствуйтесь своим жалованьем. |
Чающим же людем, и помышляющим всем в сердцах своих о Иоанне, еда той есть Христос, |
Когда же народ был в ожидании, и все помышляли в сердцах своих об Иоанне, не Христос ли он, – |
Отвещаваше Иоанн всем, глаголя: аз убо водою крещаю вы: грядет же Креплий мене, Емуже несмь достоин отрешити ремень сапогу Его: Той вы крестит Духом Святым и огнем: |
Иоанн всем отвечал: я крещу вас водою, но идёт Сильнейший меня, у Которого я недостоин развязать ремень обуви; Он будет крестить вас Духом Святым и огнем. |
Емуже лопата в руку Его, и отребит гумно Свое, и соберет пщеницу в житницу Свою, плевы же сожжет огнем негасающим. |
Лопата Его в руке Его, и Он очистит гумно Свое и соберет пшеницу в житницу Свою, а солому сожжет огнем неугасимым. |
Многа же убо и ина, утешая благовествоваше людем. |
Многое и другое благовествовал он народу, поучая его. |
И по ряду Божественная Литургиа Великаго Василиа. Вместо Достойно: поем: О Тебе радуется: Киноник: Хвалите Господа с небес:
И по заамвонной молитве, абие исходим вси ко священной купели в притвор, или на источники, Царскими враты: Игумен, или старейший иерей, носяй на главе честный Крест, предыдущим ему свещеносцем и диаконом с кадилы. И полагает честный Крест на благоукрашенном столе, идеже и воде уготованней в чаше, и свящам окрест стоящим: и даются свещи братиям. И настоятель кадит окрест стола, таже образы, и праздника на аналогии, и священников, и лики по чину, предходящу ему диакону со свещею, клириком же поющим тропари сия:
Глас 8:
Глас Господень на водах вопиет, глаголя: приидите, приимите вси Духа премудрости, Духа разума, Духа страха Божия, явльшагося Христа. [Трижды.]
Днесь вод освящается естество, и разделяется Иордан, и своих вод возвращает струи Владыку зря крещаема. [Дважды.]
Яко Человек на реку пришел еси, Христе Царю, и рабское крещения прияти тщишися, Блаже, от Предтечеву руку, грех ради наших, Человеколюбче. [Дважды.]
Слава, и ныне, глас тойже.
Ко гласу вопиющаго в пустыни, уготовайте путь Господень. Пришел еси, Господи, зрак рабий приим, крещения прося, не ведый греха: видеша Тя воды и убояшася. Трепетен бысть Предтеча, и возопи глаголя: како просветит светильник Света? Како руку положит раб на Владыку? Освяти мене и воды, Спасе, вземляй мира грех.
Пророчества Исаиина чтение: [Глава 35.]
Тако глаголет Господь: да возвеселится пустыня жаждущая, да возрадуется пустыня, и процветет яко крин, и да прозябнет, и вся возвеселятся. И возрадуются пустынная Иорданова, и слава Ливанова дана бысть ей, и честь Кармилова, и людие Мои узрят славу Господню, и высоту Божию. Укрепитеся руки ослабленныя, и колена разслабленная утешитеся. И рцыте малодушным мыслию, укрепитеся и не бойтеся: се Бог наш суд воздает, Той приидет и спасет нас. Тогда отверзутся очеса слепых, и ушеса глухих услышат: Тогда скочит хромый яко елень, и ясен будет язык гугнивых: яко проразися в пустыни вода, и дебрь в земли жаждущей. И будет безводная в блата, и в жаждущей земли источник воды будет: тамо будет веселие птиц, водворение сиринов, и тростий, и блата. Тамо будет путь чист, и путь свят наречется: и не мимоидет тамо нечист, ниже будет тамо путь нечистый, разсеяннии же пойдут по нему, и не заблудят. И не будет тамо льва, ниже зверей лютых взыдет нань, ниже обрящется тамо: но пойдут по нему избавленнии и собраннии от Господа. И обратятся, и приидут в Сион с веселием и радостию, и веселие вечное над главою их. Хвала и радование, и веселие постигнет их: отбеже болезнь, печаль и воздыхание.
Пророчества Исаиина чтение: [Глава 55.]
Тако глаголет Господь: жаждущии на воду идите, и елицы не имате сребра, шедше купите, и ядите и пийте, без сребра и цены, вино и тук. Вскую цените сребро не в хлебы, и труд ваш не в сытость? Послушайте Мене, и снесте благая, и насладится во благих душа ваша. Внимайте ушима вашима, и последуйте путем Моим: услышите Мене, и жива будет во благих душа ваша. И завещаю вам завет вечен, преподобная Давидова верная. Се свидетельство во языцех, дах Его князя, и повелителя во языцех. Се языцы, иже не ведяху тя, призовут тя, и людие, иже не познаша тя, к тебе прибегнут, ради Господа твоего, и Святаго Израилева, яко прославих тя. Взыщите Бога, и внегда вам обрести Его, призовите. Егда же аще приближится вам, да оставит нечестивый пути своя, и муж беззаконный советы своя: и обратитеся ко Господу Богу вашему, и помиловани будете, яко помногу оставит грехи ваша. Не суть бо совети Мои, якоже совети ваши: ниже якоже путие ваши, путие Мои, глаголет Господь. Но якоже отстоит небо от земли, тако отстоит путь Мой от путей ваших, и размышления ваша от мысли Моея. Якоже бо аще снидет дождь, или снег с небесе, и не возвратится оттуду, дондеже упоит землю, и родит и прозябнет, и даст семя сеющему, и хлеб в снедь: Тако будет глагол Мой, иже аще изыдет из уст Моих, и не обратится ко Мне тощь, дондеже аще скончает вся, елика восхотех, и поспешу пути Моя, и повеления Моя. Веселием бо изыдите, и радостию научитеся: горы бо и холми скочат ждуще вас в радости, и вся древеса сельная восплещут ветвьми. И вместо драчия взыдет кипарис, вместо же кропивы взыдет мирсина. И будет Господь во имя, и в знамение вечное, и не оскудеет.
Пророчества Исаиина чтение: [Глава 12.]
Тако глаголет Господь: почерпите воду с веселием от источник спасения. И речеши в день он: исповедайтеся Господеви, и призовите имя Его, возвестите во языцех славу Его: помяните, яко вознесеся имя Его. Пойте имя Господне, яко высокая сотвори: возвестите сия по всей земли. Радуйтеся и веселитеся живущии в Сионе, яко вознесеся Святый Израилев посреде его.
Прокимен, глас 3: Господь просвещение мое, и Спаситель мой, кого убоюся? Стих: Господь Защититель живота моего, от кого устрашуся?
Апостол к Коринфяном, зачало 143 от полу. [1 Кор. 10, 1 – 4.]
Братие, не хощу вас не ведети, яко отцы наши вси под облаком быша, и вси сквозе море проидоша: |
Братья, не хочу оставить вас в неведении, что отцы наши все были под облаком, и все прошли сквозь море; |
И вси в Моисеа крестишася во облаце и в мори: |
И все крестились в Моисея в облаке и в море; |
И вси тожде брашно духовное ядоша: |
И все ели одну и ту же духовную пищу; |
И вси тожде пиво духовное пиша, пияху бо от духовнаго последующаго камене: камень же бе Христос. |
И все пили одно и то же духовное питие: ибо пили из духовного последующего камня; камень же был Христос. |
Аллилуиа, глас 4: Глас Господень на водах: Бог славы возгреме, Господь на водах многих.
Евангелие от Марка, зачало 2 [Мк. 1, 9 – 11.]
Во время oно, прииде Иисус от Назарета Галилейскаго и крестися от Иоанна во Иoрдане. |
В те дни, пришел Иисус из Назарета Галилейского и крестился от Иоанна в Иордане. |
И абие восходя от воды, виде разводящася небеса и Духа яко голубя, сходяща Нань. |
И когда выходил из воды, тотчас увидел Иоанн разверзающиеся небеса и Духа, как голубя, сходящего на Него. |
И глас бысть с небесе: Ты eси Сын Мой возлюбленный, о Немже благоволих. |
И глас был с небес: Ты Сын Мой возлюбленный, в Котором Мое благоволение. |
Диакон же глаголет ектению:
Миром Господу помолимся. О свышнем мире: О мире всего мира: О святем храме сем: О великом господине и отце нашем: О граде сем: О благорастворении воздухов: О плавающих, путешествующих:
О еже освятитися водам сим, силою и действием, и наитием Святаго Духа, Господу помолимся.
О еже снизходити на воды сия, очистительному Пресущныя Троицы действу, Господу помолимся.
О еже дароватися им благодати избавления, благословению Иорданову, силою и действом, и наитием Святаго Духа, Господу помолимся.
О еже сокрушитися сатане под ногами нашими вскоре, и разоритися всякому совету лукавому, движимому на ны, Господу помолимся.
Яко да Господь Бог измет нас от всякаго навета, и искушения сопротивника, и достойны соделает обещанных благ, Господу помолимся.
О еже просветитися нам просвещением разума и благочестия, наитием Святаго Духа, Господу помолимся.
О еже низпослати Господу Богу благословение Иорданово, и освятити воды сия, Господу помолимся.
О еже быти воде сей, освящения дару, грехов избавлению, во исцеление души и тела, и на всякую пользу изрядную, Господу помолимся.
О еже быти воде сей приводящей в жизнь вечную, Господу помолимся.
О еже явитися сей отгнанию всякаго навета, видимых и невидимых враг, Господу помолимся.
О черплющих и емлющих во освящение домов, Господу помолимся.
О еже быти сей во очищение душ и телес, всем верою и черплющим же и причащающимся от нея, Господу помолимся.
О еже сподобитися нам исполнитися освящения вод сих причащением, невидимым явлением Святаго Духа, Господу помолимся.
О еже услышати Господу Богу глас моления нас грешных и помиловати нас, Господу помолимся.
О избавитися нам от всякия скорби: Заступи, спаси, помилуй: Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную:
Сим глаголемым, священник тайно молитву сию глаголет:
Господи Иисусе Христе, Единородный Сыне, сый в недре Отчи, истинный Боже, Источниче жизни и безсмертия, Свете от Света, пришедый в мир, еже просветити его, озари нашу мысль Святым Твоим Духом, и приими нас величество и благодарение Тебе приносящих, о яже от века дивных Твоих великодействиих, и еже в последния веки спасительном Твоем смотрении, в немже в наше немощноеи нищее одеявся смешение, и работным мерам снизшедый, Иже всех Царю. Еще и рабскою рукоюво Иордане креститися претерпел еси, да водное естество освятив, Безгрешне, путесотвориши нам, еже водою и Духом паки рождение,и к первому нас устроиши свобождению: егоже Божественнаго таинства воспоминание празднующе, молимся Тебе, Владыко Человеколюбче, воскропи и на ны недостойныя рабы Твоя, по Божественному Твоему обещанию, воду чисту, Твоего благоутробия дар, во еже над водою сею прошению нас грешных, благоприятну быти Твоею благостию, и благословению Твоему ею, нам же и всем верным людем Твоим дароватися, в славу святаго и покланяемаго Твоего имене. Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым и Благим, и Животворящим Твоим Духом ныне, и присно, и во веки веков.
И рек в себе: Аминь.
Диакону же исполнившу ектению, начинает священник велегласно молитву сию:
Велий еси, Господи, и чудна дела Твоя, и ниединоже слово довольно будет к пению чудес Твоих. [Трижды.]
Ты бо хотением от не сущих во еже быти приведый всяческая, Твоею державою содержиши тварь и Твоим промыслом строиши мир. Ты от четырех стихий тварь сочинивый, четырми времены круг лета венчал еси. Тебе трепещут умныя вся силы: Тебе поет солнце, Тебе славит луна, Тебе присутствуют звезды: Тебе слушает свет, Тебе трепещут бездны, Тебе работают источницы. Ты простерл еси небо яко кожу: Ты утвердил еси землю на водах: Ты оградил еси море песком: Ты ко отдыханием воздух пролиял еси. Ангельския силы Тебе служат, архангельстии лицы Тебе кланяются: многоочитии херувими, и шестокрилатии серафими, окрест стояще, и облетающе, страхом неприступныя славы Твоея покрываются. Ты бо Бог сый Неописанный, Безначальный же и Неизглаголанный, пришел еси на землю, зрак раба приим, в подобии человечестем быв: не бо терпел еси, Владыко, милосердия ради милости Твоея, зрети от диавола мучима рода человеча, но пришел еси и спасл еси нас. Исповедуем благодать, проповедуем милость, не таим благодеяния: естества нашего роды свободил еси. Девственную освятил еси утробу Рождеством Твоим: вся тварь воспевает Тя явльшагося. Ты бо Бог наш на земли явился еси, и с человеки пожил еси: Ты Иорданския струи освятил еси, с небесе низпославый Святаго Твоего Духа, и главы тамо гнездящихся сокрушил еси змиев.
И сие убо священник глаголя трижды, и воду рукою благословляет на кийждо стих:
Ты убо, Человеколюбче Царю, прииди и ныне наитием Святаго Твоего Духа, и освяти воду сию. [Трижды.]
И даждь ей благодать избавления, благословение Иорданово: Сотвори ю нетления источник, освящения дар, грехов разрешение, недугов исцеление, демонов всегубительство, сопротивным силам неприступную, ангельския крепости исполненную: Да вси почерпающии и причащающиися, имеют ю ко очищению душ и телес, ко исцелению страстей, ко освящению домов, и ко всякой пользе изрядну. Ты бо еси Бог наш, Иже водою и Духом обновивый обетшавшее грехом естество наше: Ты еси Бог наш, водою потопивый при Ное грех. Ты еси Бог наш, Иже морем свободивый от работы фараони Моисеом род Еврейский. Ты бо еси Бог наш, разразивый камень в пустыни, и потекоша воды, и потоцы наводнишася, и жаждущия люди Твоя насытивый. Ты еси Бог наш, Иже водою и огнем пременивый Илиею Израиля от прелести Вааловы.
Сам и ныне, Владыко, освяти воду сию Духом Твоим Святым. [Трижды.]
Даждь же всем прикасающимся ей, и причащающимся, и мажущимся ею, освящение, здравие, очищение и благословение.
Спаси Господи, и помилуй великаго господина и отца нашего, Святейшаго Патриарха Алексия, и господина нашего, Преосвященнейшаго Епископа [имярек], и сохрани их под кровом Твоим в мире, покори им всякаго врага и супостата. Даруй им вся, яже ко спасению прошения, и жизнь вечную: да и стихиами, и человеки, и ангелы, и видимыми, и невидимыми, славится Твое пресвятое имя, со Отцем и Святым Духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Священник: Мир всем.
Диакон: Главы ваша Господеви приклоните.
Священник преклонься молится тайно:
Приклони Господи ухо Твое, и услыши ны, Иже во Иордане креститися изволивый, и освятивый воды, благослови всех нас, иже приклонением своея выи, назнаменующих работное воображение: и сподоби нас исполнитися освящения Твоего, причащением воды сея, и да будет нам Господи, во здравие души и тела.
Возглашение: Ты бо еси освящение наше, и Тебе славу и благодарение и поклонение возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
И абие благословляя воду крестовидно честным Крестом, погружает его право, низводя в воду и возводя, держа его обема рукама, поя настоящий тропарь, во глас первый:
Во Иoрдане крещающуся Тебе Господи, Троическое явися поклонение: Родителев бо глас свидетельствоваше Тебе, возлюбленнаго Тя Сына именуя: и Дух в виде голубине, извествоваше словесе утверждение, явлейся Христе Боже, и мир просвещей слава Тебе.
И в другий такожде Крестом знаменует воду, и в третий такожде, тойже тропарь поя сам настоятель, споющим ему и прочим священником: таже поют и лики тойже тропарь. Настоятель же взем священную воду на блюдо, и обратяся на запад лицем, в левой руце держа честный Крест, а в правой василки, кропит крестообразно на вся страны. И приходят прежде к настоятелю священницы, два два, и целуют честный Крест, и знаменует их василком по лицу со священною водою крестообразно, по томуже чину и вся братия. Поется же тогда тропарь от всех многажды, дондеже освятятся вся братия водным кроплением, и причащением. И абие входим во храм, и поем стихиру.
Слава, и ныне, глас 6:
Воспоим, вернии, еже о нас Божия благодеяния величество: о нашем бо прегрешении быв Человек, нашим очищением очищается во Иордане: Един Чистый и Нетленный, освящаяй мене и воды, и главы змиев сокрушаяй в воде. Почерпем убо воду с веселием братие: благодать бо Духа верно почерпающим невидимо подавается от Христа Бога, и Спаса душ наших.
Таже, Буди имя Господне благословено от ныне и до века. [Трижды.]
И псалом 33: Благословлю Господа на всякое время:
И дается антидор от иереа, и отпуст.
По отпусте, или есть литургиа, или несть, поставляется свещник среди церкве: клирицы же, ставше оба лика вкупе, поют тропарь праздника: Слава, и ныне, кондак.
По скончании же кондака многолетствуют Патриарха, и Архиереа, и настоятеля.
И входим в трапезу, и ядим с древяномаслием: испиваем же и вина. Сыра же и подобных ему, и рыб, никакоже дерзнем ясти, возбранено бо есть божественными правилы. Сице бывает служба постному дню сущу, в Навечерие Просвещения.
Ведати подобает, яко праздник Святых Богоявлений в кийлюбо день случится, поем Повечерие великое сице:
О часе 10-м нощи (в 4-м часу ночи – А.Р.) бывает благовест, и потом трезвон во вся кампаны. Иерей же со диаконом облекшеся творят начало, якоже во вся праздники Владычни. Диакон глаголет: Благослови, владыко. Иерей: Благословен Бог наш: и кадящу иерею, глаголем Повечерие великое от начала: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Царю Небесный: Трисвятое: и прочая. С нами Бог: поем с пением, и вместо тропарей обычных, Просвети очи мои: глаголем тропарь праздника. И вместо, Помилуй нас, Господи, помилуй нас: глаголем кондак праздника. По Слава в вышних, бывает лития по обычаю.
И поем на литии стихиры самогласны, глас 4.
[Космы монаха:]
Одеваяйся светом яко ризою, нас ради по нам быти сподобился eсть, во струи одевается днесь Иoрданския: не Сам сих ко очищению требуя, но нам Собою устрояяй порождение. О чудесе! без oгня изваряет, и назидает без сокрушения, и спасает в Него просвещаeмыя, Христос Бог и Спас душ наших.
Тебе в Дусе и oгни очищающа грех мира, зря Креститель грядуща к себе, ужасаяся и трепеща, вопияше глаголя: не смею держати верх Твой пречистый. Ты мя освяти Владыко, Божественным явлением Твоим, Eдине Человеколюбче.
Приидите подражаим мудрыя девы, приидите срящим явльшагося Владыку: яко прииде, яко Жених ко Иоанну. Иoрдан видев Тя убояся и пожда, Иоанн вопияше: не смею держати верха Безсмертнаго. Дух низхождаше в виде голубине освятити воды, и глас с небесе: Сей eсть Сын Мой, пришедый в мир спасти род человеческий, Господи слава Тебе.
Крещается Христос, и восходит от воды совозводит бо с Собою мир, и зрит разводящаяся небеса, яже Адам затвори себе и сущим с ним. И Дух свидетельствует Божество: подобному бо предтичет и глас от небесе: оттуду бо свидетельствуемый Спас душ наших.
Трепеташе рука Крестителева, егда пречистому Твоему верху коснуся: возвратися Иордан река вспять, не дерзая служити Тебе: яже бо устыдеся Иисуса Навина, како Творца своего устрашитися не имяше? Но все исполнил еси смотрение, Спасе наш, да спасеши мир явлением Твоим, едине Человеколюбче.
Слава, глас 8:
[Иоанна монаха:] Господи, исполнити хотя, яже уставил eси от века, от всея твари служитeли тайны Твоея приял eси: от ангел Гавриила, от человек Деву, от небес звезду, и от вод Иoрдан, в немже беззаконие мирское потребил eси, Спасе наш, слава Тебе.
И ныне, глас тойже:
[Анатолиа:] Днесь всяка тварь просвещается, днесь всячeская веселятся, небесная вкупе и земная, ангели и человецы смешаются: идеже бо Царево пришествие, и чин приходит. Тецем убо на Иoрдан, и видим вси Иоанна, како крещает верх нерукотворенный и безгрешный? Темже апостольский глас припевающе, согласно возопиим: явися благодать Божия, спасительная всем человеком, озаряющи и подающи верным велию милость.
На стиховне стихиры самогласны, глас 2.
[Анатолиево:]
На Иoрданстей реце, видев Тя Иоанн к себе грядуща, глаголаше: Христе Боже, что к рабу пришел eси, скверны не имый Господи? Во имя же чие Тя крещу? Oтца; но Того носиши в Себе. Сына? Но Сам eси воплотивыйся. Духа Святаго? И Сего веси даяти верным усты: явлейся Боже, помилуй нас.
Стих: Море виде и побеже, Иoрдан возвратися вспять.
Видеша Тя воды Боже, видеша Тя воды и убояшася: к Твоей бо славе противозрети херувими не могут, ниже взирати серафими, но со страхом предстояще, oвии убо носят, oвии же славят силу Твою. С нимиже Щедре возвещаем хвалу Твою, глаголюще: явлейся Боже, помилуй нас.
Стих: Что ти eсть море, яко побегло eси; и тебе Иoрдане, яко возвратился eси вспять?
Днесь небесе и земли Творец приходит плотию на Иoрдан, крещения прося безгрешный, да очистит мир от лести вражия: и крещается от раба Владыка всяческих, и очищение водою роду человеческому дарует. Тому возопиим: явлейся Боже наш, слава Тебе.
Слава, и ныне, глас 6:
[Феофаново:] Еже от Девы Солнце, видя иже от неплодове светильник светлый, во Иoрдане просяща крещения, ужасом и радостию вопияше к Нему: Ты мя освяти Владыко, Божественным явлением Твоим.
Таже, Ныне отпущаеши: Трисвятое. И по Отче наш:
Тропарь праздника, глас 1:
Во Иoрдане крещающуся Тебе Господи, Троическое явися поклонение: Родителев бо глас свидетельствоваше Тебе, возлюбленнаго Тя Сына именуя: и Дух в виде голубине, извествоваше словесе утверждение, явлейся Христе Боже, и мир просвещей слава Тебе. [Трижды.]
И благословение хлебов по обычаю.
Таже, Буди имя Господне: трижды, и псалом: Благословлю Господа на всякое время: До: Не лишатся всякаго блага.
И чтение праздника.
|